För att få sin fågel att flyga i filmen använder eleverna en tunn tråd så det ser som fågel svävar

Kreativiteten flödar, för att få fågeln att kunna flyga används en tunn tråd.

eleverna har målat en fotbollsplan och skapat spelare med hjälp av lera

Här har elever målat en fotbollsplan som kuliss till sin film, fotbollspelarna är gjorda av lera och flyttas med små steg.

vy på ipad och bakgrund

Lerfigurerna flyttas med små små steg och förflyttningen filmas och sättas ihop till en färdig film.

en hand flyttar en lerfigur inför nästa filmsekevens

Lerfigurerna är lätta att forma om och flytta

< >


Ett sätt för unga att möta kultur och utveckla sin kreativitet

Under hösten har samtliga klasser i årskurs 4 i Skaras kommunala skolor fått testa på att skapa animationer med hjälp av lerfigurer. En dag helt dedikerat till kultur och att få utlopp för sin kreativitet. Till sin hjälp har eleverna haft en professionell animationsexpert för att på riktigt prova på att skapa något från en idé till färdig produkt.

Detta är en av flera aktiviteter som kommunen genomför inom formen Skapande skola. Allt för att fler elever ska få ta del av konst och kultur under skoltid. Målet är att eleverna ska få extra möjlighet att känna på olika former av kultur och själva utveckla sitt kreativa jag, tillsammans och med hjälp av professionella konstnärer.

- Vi har en skyldighet att ge våra elever en bredare syn på kultur och skapande. Många gånger räcker inte skolornas kulturbudget till fördjupande projekt, men tack vare projektet Skapande skola kan vi ge eleverna än mer kunskap i kultur, säger Helena Kahrs, projektledare inom Skapande skola i Skara kommun.

Skapande skola bekostas av Statens Kulturråd och är ett komplement till skolans egen kulturbudget. Kommunen planerar olika aktiviteter anpassat till olika åldrar i skolan och söker stadsbidrag för att kunna genomföra projekten. 

Camilla Timén visar eleverna hur de ska förflytta lerfigurerna

Camilla Timén lär ut konsten att animera i lera.

I projekt leranimation har Camilla Timén, utbildare inom området animation, besökt klasserna och berättat om vägen från idé till färdig film. Därefter har eleverna själva i olika grupper fått hitta på en egen historia som de sedan steg för steg skapat. De har fått skapa kulisser, format lerfigurer och sen filmat korta korta klipp med hjälp av en app och en Ipad. Målet har varit att göra en klar film.

- Skapande skola gör det möjligt att avsätta en hel dag för ett projekt och eleverna hinner bli klara med sitt projekt. säger Helena Kahrs.

Så här kan en färdig film bli:

Att uppleva och utveckla förståelse för konst och kulturuttryck kan ske i olika former. Det kan också vara att elever i samband med en föreställning erbjuds en fördjupning genom ett efterföljande samtal i salongen eller att de ges en guidad visning under ett museibesök.

Läsåret 23/24 genomförs följande projekt inom Skapande skola: 

  • ”Rytm & rörelse á la Västafrika” årskurs 2
  • Leranimation/cut-out animation årskurs 4 + anpassad grundskola 1-6
  • Digital musikproduktion ”Barn har rätt” årkurs 5
  • ”Avtryck – intryck” Konst/keramik årskurs 6
  • ”Cirkus de Luxe” årskurs 7

Denna sida uppdaterades