Stöd till barn och ungdom

Som ung kan det kännas tufft ibland. Det är helt okej att inte alltid vara på topp och känna sig nere. Ibland finns det klara anledningar till varför du mår dåligt, och ibland är det som att livet bara känns trist och tungt utan att veta varför. Men kom ihåg att det är helt okej att känna så här.

Det finns hjälp att få om du behöver prata med någon om det. Du behöver inte vara ensam!

Som barn har du har rätt att må bra och vara trygg. Ingen får slå dig eller göra saker som får dig att må dåligt. Dina föräldrar eller de vuxna du bor med ska ta hand om dig och se till att du har det bra.

Om du har det jobbigt

Det kan finnas flera anledningar till att barn mår dåligt. Det kan vara att du själv är ledsen eller orolig eller att de vuxna du bor med inte tar hand om dig tillräckligt bra. Det kan vara på grund av att de vuxna är stressade, mår dåligt, dricker för mycket alkohol, tar droger eller har för lite pengar. Det kan också vara att andra personer du känner eller har kontakt med på nätet kan göra saker som gör att du mår dåligt.
Om du mår dåligt ska du veta att det inte är ditt fel, du har rätt att må bra och det finns personer som du kan vända dig till för att få hjälp!

Vem kan du vända dig till om du behöver hjälp?

Om du behöver hjälp och inte kan prata med dina föräldrar eller de du bor med, finns det många andra vuxna som du kan prata med.

Skolan

När skolan är öppen kan du alltid prata med din lärare eller någon annan vuxen på skolan. Du kan också prata med skolsköterskan eller kuratorn som jobbar på elevhälsan på din skola.

Elevhälsa

Socialtjänsten

I Skara finns socialtjänsten för dig för att du ska känna dig trygg och må bra.
Där arbetar personer som är vana vid att prata och hjälpa dig som ung, och har det svårt. Om du vill ha mer koll på vad socialtjänsten gör kan du gå in på www.kollpasoc.se Länk till annan webbplats.

För att komma i kontakt med socialtjänsten helgfria måndag-fredag mellan klockan 8-16 kan du ringa 0511-320 00. På kväll eller helg kan du ringa: 0500-49 74 21 eller 0500-49 74 22.

Vill du inte ringa går det bra att skicka e-post till skara.kommun@skara.se under vardagar 8-16

BUP - barn och ungdomspsykiatri

Här kan du få hjälp om du mår dåligt med allt från övervikt, nedstämdhet, funktionsvariationer till depression och självskadebeteende. Vill du få reda på mer om BUP gå in på BUP-mottagningen (VGR) Länk till annan webbplats.

Vill du komma i kontakt med BUP gå lättaste via din elevehälsa eller din vårdcentralen. Du kan också ringa själv deras telefonrådgivning på telefon 010-473 92 25 om du har svårt att själv avgöra om det är vi på BUP eller din vårdcentral som är bäst lämpad att hjälpa dig.

Polisen

Om du eller någon du känner är i akut fara ska du ringa till polisen på telefon 112.

Andra organisationer

Det finns också många organisationer som kan hjälpa barn dit du kan ringa anonymt. Till exempel:

BRIS Länk till annan webbplats.

Jag vill veta! (Allt om dina rättigheter vid brott) Länk till annan webbplats.

När någon gjort dig illa (Barnahus) Länk till annan webbplats.

Rädda Barnen Länk till annan webbplats.

Trygga barnen Länk till annan webbplats.

Som ung har du har rätt att må bra och vara trygg. Ingen får slå dig eller göra saker som får dig att må dåligt. Dina föräldrar eller de vuxna du bor med ska ta hand om dig och se till att du har det bra.

Om du har det jobbigt

Det kan finnas flera anledningar till att unga mår dåligt. Det kan vara att du själv gör saker som inte är bra för dig, till exempel om du tar droger, dricker alkohol, gör någonting brottsligt eller gör dig själv illa. Det kan också vara att de vuxna du bor med inte tar hand om dig tillräckligt bra, till exempel på grund av att de är stressade, mår dåligt, dricker för mycket alkohol, tar droger eller har för lite pengar. Det kan också vara att andra personer du känner eller har kontakt med på nätet kan göra saker som gör att du mår dåligt.

Vem kan du vända dig till om du behöver hjälp?

Skolan

Socialtjänsten

I Skara finns socialtjänsten för dig för att du ska känna dig trygg och må bra.

För att komma i kontakt med socialtjänsten helgfria måndag-fredag mellan klockan 8-16 kan du ringa 0511-320 00. På kväll eller helg kan du ringa: 0500-49 74 21 eller 0500-49 74 22.

BUP - barn och ungdomspsykiatri

Polisen

Andra organisationer

BRIS Länk till annan webbplats.

Jag vill veta! (Allt om dina rättigheter vid brott) Länk till annan webbplats.

Koll på Soc -Information om socialtjänsten för barn och unga Länk till annan webbplats.

UMO.se om sex, hälsa och relationer Länk till annan webbplats.

MUM - mottagning för unga män (VGR) Länk till annan webbplats.

Rädda barnen - Råd och hjälp till dig som är barn eller ungdom Länk till annan webbplats.

Trygga barnen Länk till annan webbplats.

Svartsjuka är inte romantiskt Länk till annan webbplats.

www.frivilligtsex.se/ Länk till annan webbplats.

När någon gjort dig illa (Barnahus) Länk till annan webbplats.

Ungdomsmottagningen- för dig mellan 13-25 år

Du som är mellan 13-25 år kan vända dig till ungdomsmottagningen om du vill prata med någon om hur du mår. Personalen som arbetar där kan stödja dig i både frågor som rör din kropp och ditt liv. Personalen som arbetar på ungdomsmottagningen har tystnadsplikt.

Tveka inte på att höra av dig till ungdomsmottagningen om du känner att du behöver det. De finns för att hjälpa dig.

Skaras ungdomsmottagning Länk till annan webbplats.