< >

Information och märkning av livsmedel

En bra märkning av livsmedel behövs av flera skäl. Du som konsument ska kunna undvika livsmedel som du inte tål. Du ska också kunna undvika gamla livsmedel och veta vem du kan kontakta om du har frågor.

Regler om märkning

För att du som konsument ska kunna välja bland förpackade livsmedel i handeln finns det detaljerade regler för hur de ska märkas:

  • bäst före-dag
  • ingrediensförteckning
  • allergener
  • vikt

På vissa livsmedel, exempelvis nötkött, fisk och skaldjur, ska du kunna se vart produkten kommer ifrån. Märkningskravet gäller inte oförpackade livsmedel som säljs över disk, men du ska alltid kunna fråga butikspersonalen om innehåll och hållbarhet.

Saknar du information om märkning?

Om du har frågor eller saknar information på livsmedel du handlat i en butik kontaktar du i första hand butiken, eller den som tillverkat livsmedlet.

Om du ätit mat på restaurang eller kafé

På restaurang ska menyn överensstämma med det som serveras. Märkning får inte vilseleda dig och menyerna ska stämma med det du blir serverad. Om en restaurang serverar något annat än vad som står på menyn är det vilseledande.

Information vid distansförsäljning

Färdigförpackade livsmedel

All information om livsmedlet som gäller för en förpackad produkt, utom datum för hållbarhet, ska finnas tillgänglig för kunden före köpet. Detta gäller till exempel när en kund beställer livsmedel via en webbplats.

Oförpackade livsmedel

Även vid beställning av oförpackade livsmedel, exempelvis pizza, via en webbplats eller andra digitala kanaler ska kunden kunna få information om vilka allergener maten innehåller. Precis som i en restaurang kan allergenerna anges skriftigt i menyn eller muntligt om kunden frågar. Används det muntliga alternativet behöver det finnas en tydlig uppmaning på webbplatsen om att fråga om allergener innan beställning.

Om märkningen eller menyn är fel kontaktar du oss

Om du misstänker att märkningen på en produkt är felaktig tar du kontakt med avdelningen för Miljö & Hälsoskydd.

Misstänker du att du blivit serverad en produkt eller maträtt som inte överensstämmer med menyn tar du kontakt med avdelningen för Miljö & Hälsoskydd som du kommer i kontakt med via vårt kundcenter Kungsbacka direkt.

Läs mer om märkning

Livsmedelsverket - Märkning av mat Länk till annan webbplats.

Livsmedelsverket – Inte färdigpackade livsmedel Länk till annan webbplats.

Livsmedelverket - Regler och kontroller Länk till annan webbplats.

Konsumentverket Länk till annan webbplats.

Denna sida uppdaterades