Ungas perspektiv utvecklar Skara

Vi i Skara kommun arbetar ständig med att utveckla och förbättra livet för dig. Snart arrangerar vi Ung i Skara – dagen, närmare bestämt den 28 april och det gör vi för att få in ungas perspektiv i utvecklingsarbetet. Och undrar du varför det viktigt, så svarar här Nadja Wahlborg som arbetar som projektledare för Ung i Skara-dagen så här;

- Skara kommun är en bra plats att leva och växa upp i. Unga är experter på sin verklighet och vi vuxna behöver deras perspektiv för att kunna utveckla vår kommun.

Vi på kommunen vill veta mer om hur unga ser på frågor om skolan, trygghet, meningsfull fritid och arbetsmöjligheter. Därför bjuder vi in unga till ett möte med vuxna beslutsfattare i kommunen för att diskutera ämnen som påverkar unga. Vi tror på att detta gynnar både unga och vuxna.

Under Ung i Skara-dagen kommer våra beslutsfattare få fördjupade kunskaper i barnkonventionen, det som är svensk lag sen 2020 och vi på kommunen har en skyldighet att arbeta utefter.

ung i skara-kvällen

Häng med på Ung i Skara - kvällen

Avslutas med massa kul aktiviteter

Dagen avslutas med massa roliga aktiviteter för unga mellan 13-20 år i och utanför Vilanhallen. Ung i Skara – kvällen pågår mellan 17:30 och 21:00 och då kan unga prova på sporter, aktiviteter och få information om vad Skara har att erbjuda.

Ung i Skara-dagen, en dag att samlas för att utveckla kommunen tillsammans helt enkelt.

skara.se/ung

Madelene Olsson