Vi i demokratibranschen

Kommunkansliet arbetar i demokratibranschen, brukar vi säga! Du som medborgare har rätt till insyn och kan ta del av handlingar och beslut.

Kommunen är en politiskt styrd organisation och vid valen vart fjärde år så väljer de röstberättigade i kommun en ny kommunal ”riksdag” - kommunfullmäktige. Kommunfullmäktiges demokratiskt valda ledamöter väljer sedan kommunens ”regering” – kommunstyrelsen och ledamöter till de olika nämnderna i kommunen.

Kommunfullmäktige har ansvaret för kommunens olika verksamheter och det är ett stort och brett område som kommunen arbetar över. Därför är kommunen organiserad i olika nämnder med olika ansvarsområden.

Kommunkansliet arbetar med att administrera hela den politiska processen. Kommunen är styrd av en mängd lagar som våra grundlagar, kommunallagen men också speciallagar. En del av kommunkansliets uppdrag är att tillgängliggöra det politiska arbetet för våra medborgare. En viktig demokratisk del i det kommunala arbetet är den insyn som du som medborgare har rätt till. Du kan begära ut handlingar och ta del av protokoll och beslut.

Som medborgare kan du alltid komma i kontakt med kommunkansliet, du kanske vill lämna in synpunkter, förslag eller kanske ta del i av de underlag som politikerna får inför ett beslut.

Så här tar du del av allmänna handlingar

För att ta del av handlingar kan du maila till kommunkansliet
Kommunens kallelser och protokoll hittar du på skara.se Länk till annan webbplats.

Lena Skogh
Samordnare