Mikael Hätting är chefsjurist i kommunen och reder ut begreppen

Vad är skillnaden egentligen?

Frågan jag fått till mig var ungefär så här: Vad gör politiker och vad gör anställda i en kommun och var går gränsen dem emellan?

Ja, detta är en ständigt aktuell och angelägen fråga för en stor organisation att hålla ordning på. För att svara på frågan kan vi först konstatera att ett annat ord för politiker är förtroendevalda, lite förenklat.

Med förtroendevalda avses i kommunallagen bland annat ledamöter och ersättare i fullmäktige, nämnder och fullmäktigeberedningar samt revisorer.

Det är de förtroendevalda som har det yttersta ansvaret för hela den kommunala verksamheten. Närmare bestämt innefattar ansvaret alla led från beslutsfattande till genomförande. Den kommunala verksamheten styrs alltså av de förtroendevalda. Styrningen utgår från Kommunfullmäktige och kommunala nämnder. Där fattar dessa församlingar kollektiva beslut. Ibland är församlingen överens om beslutet och ibland får man rösta om det. Precis så som det fungerar i en demokrati. Man säger därför att kommunen är politikerstyrd.

Vilka är då de kommunalanställda? Det korta och mest definierade svaret är att de är biträden åt nämnden. Alla kommunalanställda är anställda av en nämnd. Det kan till exempel vara Kultur- och fritidsnämnden. De anställda som arbetar på den nämnden, eller någon annan nämnd, har ingen egen kommunal beslutanderätt.

I praktiken går det i stället till så att de anställda bereder ärenden till nämnden, det vill säga till de förtroendevalda, och därefter verkställer nämndens beslut.

• Innebörden av att bereda ett ärende är att den anställde utreder en fråga och lägger fram förslag till de förtroendevalda.
  • Innebörden av att verkställa ett beslut är att utföra det som de förtroendevalda har beslutat. Exempelvis att snöröjning ska ske vid ett visst snödjup!

Kommunal beslutanderätt i kommunallagens mening kan ibland också ges till en anställd på nämnden med hjälp av delegation. Delegation brukar oftast ges inom ärendeslag som kanske uppfattas som något mer rutinbetonade. I vissa fall har också beslutanderätt givits till en anställd genom lagstiftning. Exempelvis har en rektor en viss beslutanderätt med stöd av Skollagen.

Sammanfattning!

Lite förenklat och sammanfattat kan man säga att våra politiker, de förtroendevalda, beslutar i kommunen medan de anställda bereder och verkställer!

Mikael Hätting
Chefsjurist