Medborgarna är nöjda med att leva och bo i Skara men vill inte rekommendera det till andra

För att ta pulsen på Skarabor och förbättra leveransen till invånarna gör Skara kommun både attityd- och brukarundersökningar. Vi tar också hjälp av statistik och nyckeltal av olika slag.

- Genom undersökningarna får vi viktig information om hur Skaraborna upplever att bo och leva i  Skara kommun. Det kan hjälpa oss som kommun att hitta utvecklingsområden och bli bättre på att möta medborgarnas behov av kommunal service, säger controller Johan Dahlström.

Här kan du läsa mer om Medborgarundersökningen och Kommunens Kvalitet i korthet (KKiK):

Medborgarundersökningen

Detta är en attitydundersökning som utförs av Statistikmyndigheten SCB. Kanske är du en av de 1200 slumpmässigt utvalda som någon gång har fått ett kuvert i brevlådan med alla möjliga frågor? Vi vill tacka alla som har svarat!

Undersökningen fångar medborgarnas attityder och åsikter om platsen vi bor på, om den kommunala servicen och om förtroendet för politiken och möjligheterna till inflytande. Det är en spännande läsning, men ibland också lite svårtolkad eller motsägelsefull. Exempelvis det här: Hur kan man vara nöjd med platsen man bor på men ändå inte vilja rekommendera den till andra?

Tre slusatser i Medborgarundersökningen

• Detta är en bra plats att bo på! Årets resultat visar att de allra flesta tycker att kommunen är en bra plats att bo och leva på, men mindre än hälften skulle rekommendera andra att flytta hit. Trots det verkar man nöjd med mycket i kommunen, som boendemiljö, samhällsservice och kultur- och fritidsutbud.
  • Dricksvatten och renhållning i toppklass! För grundläggande funktioner som dricksvatten, renhållning och räddningstjänst ligger nöjdheten hos invånarna fortsatt mycket högt. Skaraborna upplever att det finns ett bra utbud av mötesplatser att träffas och umgås på, både för yngre och äldre. Samtidigt tycker man att nöjes-, teater- och konstutbudet kunde bli bättre. Fritidsanläggningar och skötseln av dessa får höga resultat i undersökningen.
  • Väldigt många tycker det är tryggt i Skara både i ljus och mörker 90 procent av de som svarat upplever att de är trygga när det är ljust ute. Siffran sjunker till 80 procent när det blir mörkt. Utomhusbelysningen är det minsta problemet (26 procent), istället är det narkotikahandel som de flesta (69 procent) uppger som en otrygghetsfaktor. Många tycker också att polisen skulle kunna ha en större närvaro lokalt.

Det sistnämna kan man väl säga har slagit in lite med tanke på Polisens nya kontaktcenter med 15 anställda. Sedan undersökningen gjordes har också samhället öppnat upp igen efter pandemin och Skara Stadshotell har slagit upp portarna mitt i hjärtat av Skara.

Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK)

Den här undersökningen baseras både på olika typer av statistik och på brukarundersökningar där invånare som har haft kontakt med kommunens verksamheter svarar på hur de upplever servicen. Här jämförs Skara med mer än 260 andra kommuner och det går det att utläsa hur den kommunala servicen står sig när det gäller barn och unga, stöd och omsorg samt samhälle och miljö.

I de flesta fall liknar vi motsvarande kommuner i landet, men några saker sticker ut.

Tre saker vi är riktigt bra på i Skara

• Aktivitetstillfällen för barn och unga i kommunala bibliotek och deltagartillfällen i idrottsföreningar
  • Väntetid i antal dagar från ansökan till beslut om försörjningsstöd
  • Bra bemötande vid kontakt med tjänsteperson i kommunen

Tre saker vi kan förbättra

• Antal elever i åk. 9 som är behöriga till yrkesprogram
  • Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende
  • Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen

Om du är intresserad kan du gå in och läsa mer i databasen Kolada. Länk till annan webbplats.

Helena Långström Schön

Kommunikatör