Ökad rörelserikedom och goda matvanor för barn och unga

Idag startar satsningen Mat och rörelse på familjecentraler. Det är en satsning riktad till samtlig personal på familjecentralerna i Skaraborg för att fylla på kunskap och ge praktiska tips kring bra mat och ökad rörelse. Utbildningen startar i Skara och kommer även att äga rum i Skövde och Mariestad. Familjecentralerna, som är centrala i detta arbete, kommer även att erbjudas att anordna event på temat mat och rörelse riktat till barn och föräldrar.

Hälsosamma matvanor och rörelseglädje måste grundläggas tidigt. Många av de ungdomar som har en övervikt i tonåren har med sig sin övervikt in i vuxenlivet. Vi vet också att det är barn och unga som drabbats värst under pandemin på olika sätt.

Rörelserikedom kan beskrivas som varje människas kompetens, självförtroende och motivation till rörelse. Allt detta påverkar möjligheterna till att delta i olika sammanhang. I denna satsning har vi fokus på att öka barnens lust till rörelse och stärkt kroppsuppfattning samt Västra Götalandsregionens Matkassekoncept.

Denna satsning är en del av kraftsamlingsområdet Friska barn i Skaraborg – ohälsosamviktutveckling hos barn går att förebygga. Friska barn i Skaraborg är ett av fyra kraftsamlingsområden som Östra hälso- och sjukvårdsnämnden, Skaraborgs kommunalförbund och Folkhälsa och social hållbarhet Skaraborg, Västra Götalandsregionen samverkar kring.