Ett samtal bort

Ett samtal bort – ja, det är så vi vill att det ska fungera. Därför har vi gått samman, anhörigsamordnare, demens och äldrepsykiatriteam och undertecknad och skapar denna möjlighet.

Varannan måndag, med start den 18 oktober, finns vi i Frejans matsal (Skaraborgsgatan 9A) från klockan 15.00 för att kunna prata om allt möjligt. Vi finns på plats i en och en halv timma och vill du sitta där hela tiden gör du det eller om du hellre önskar titta in en stund, fungerar det minst lika bra. Alla ska känna sig välkomna dit för samtal eller gemenskap en stund. Kan vi dessutom bidra och hjälpa till på något sätt, då är det en vinst för oss alla.

I november startar sedan en utbildningsserie som riktar sig till den som möter en person med demenssjukdom. Anhörigsamordnarna har spelat in en serie filmer med olika personer som finns runt personen med demenssjukdom som bor i Skara kommun och dessa filmer kommer ligga till grund i utbildningsserien. Dessutom finns möjlighet att samtala om informationen man fått till sig och ställa frågor. Detta är något som är av stor vikt att få till sig information kring när du själv möter personer med demenssjukdom. Ett tillfälle att lära sig mer helt enkelt. Till utbildningsserien är det anmälan. Se inbjudan i sin helhet:

Anmälan till utbildningsserie i demens - Skara kommuns startsida Länk till annan webbplats.

Har man inte möjlighet att vara med på utbildningsserien men ändå vill se filmerna, finns de på www.skara.se/anhorigdemens Länk till annan webbplats.

På hemsidan finns också mer information om demens samt hur vi i Skara kommun arbetar med demens. www.skara.se/demens Länk till annan webbplats.

Ett samtal bort,

Victoria Strand, demenssamordnande sjuksköterska