Arbete och studier är en smart kombo!

Sedan 2016 huserar Vuxenutbildningen, eller Komvux, på Malmgatan 10 i Skara. Sedan 2019 finns även Arbetsmarknadsenheten, AME Spektra i samma lokaler och tillsammans benämner vi oss som Lärcentrum. Vi är till för Skara kommuns alla medborgare fyllda 20 år.

Vuxenutbildningens uppdrag är att skapa en annan och en andra chans för Skara kommuns vuxna invånare till vidare studier, anställningsbarhet och ett aktivt deltagande i samhället och vi erbjuder en flexibilitet i studieformer för att man ska kunna kombinera sina studier hos oss med arbete eller andra studier. Vi erbjuder

• Svenska för invandrare, SFI
  • Grundläggande kurser
  • Gymnasiala kurser
  • Komvux som särskild utbildning
  • Gymnasiala yrkesutbildningar

Genom vårt goda samarbete med Skaraborgs övriga 14 kommuner,  så erbjuder vi en bred palett av yrkesutbildningar på gymnasial nivå för att kunna bidra till den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet. Skara bidrar till denna palett med två utbildningar:

• Vård- och omsorgsutbildning
  • Bygg och anläggning plåtslagare, lärling

Du hittar hela utbudet på hemsidan för Yrkesutbildning Skaraborg: yrkesutbildningskaraborg.se Länk till annan webbplats.

I samverkan med omsorgsförvaltningen är vi också med och höjer kompetensen inom vård och omsorgsverksamheten genom Äldreomsorgslyftet.

Vi startar olika kurser och utbildningar kontinuerligt, 2-5 ggr/år. Nu är sökmodulen på vår hemsida öppen inför höstens kursstarter. Sista ansökningsdag är 15 maj. För utbud och anmälan, se vår hemsida: skara.se/vux Länk till annan webbplats..

Vuxenutbildningen
Sara Barndik, rektor

Hur hänger hälsa och utbildning ihop?

Länk till Karin Skagelins blogginlägg den 31 mars:
Utbildning - är det hälsa?

En bild på en kurskatalog som visar det stora utbudet av kurser i Skaraborg.

Utbildningskatalogen för Yrkesutbildningar Skaraborg visar det stora utbudet av gymnasiekurser för vuxna.