Cykelpendling en höjdpunkt i vardagen för Mona

Med tryck i pedalerna och frisk luft i lungorna trampar Mona Nilsson nästan 6 mil tur och retur mellan hemmet på Billingen och jobbet i Skara, flera dagar i veckan. Att börja och sluta jobbdagen på cykeln är en vardagshöjdpunkt för Mona och något som hon värderar högt. Och tack vare ett tips från en god vän investerade hon förra året i en el-cykel. Numera är färden något snällare för kroppen, cykeldagarna fler och pendlingstiden kortare. Dessutom gör hon en insats för miljön – en win-win för både henne själv, familjen och vår jord.

- Jag gillar att börja dagen med frisk luft och en tur på cykeln. Andra kanske tar en morgonpromenad och sedan bilen till jobbet men jag älskar min stund på cykeln. Jag går pigg och glad in på jobbet och är redo för en ny jobbdag, som ofta innebär stillasittande möten och tid framför datorn, säger Mona.

Monas el-cykel har en liten motor inbyggd och drivs av ett uppladdningsbart batteri. Och även om cykeln har en extra kraftkälla så behöver hon alltid trampa för att ta sig fram. Tramptagen känns lättare och farten blir högre men kör hon för fort frikopplas motorn och då får benen jobba mer. Så motion får hon trots att cykeln har motor.

Smidigt att cykelpendla

Mona är uppväxt i Mariestad. Hon började pendla på en racercykel till och från ett av sina tidigare arbeten i Skövde. Då kunde det bli något eller några pass i veckan, men sällan cykelturer varje dag, just för att det tog för mycket energi och tid av dagen. Trots att hon både flyttat och bytt jobb några gånger sedan dess är intresset att röra på sig lika stort. Cykelpendlingen har blivit ett naturligt alternativ att ta sig till jobbet för Mona. Ett intresse som hon idag delar med sin sambo och de båda sporrar varandra att välja cykeln framför bilen.

- Dessutom slipper jag sitta i bilköer och leta efter parkering. Jag kan parkera min cykel framför jobbet och bara gå in, säger Mona.

En vardagshöjdpunkt

När Mona fick nytt jobb på Skara kommun i juli förra året, stod hon i valet och kvalet hur hon skulle få till dagarna på bästa sätt. Hon ville effektivisera sitt liv och samtidigt njuta mer av vardagen. För att få till fler cykelturer och spara tid, föll lotten på just el-cykeln med dess alla fördelar.

- Att cykelpendla är en vardagshöjdpunkt för mig. Jag får en stund för mig själv, kan samla tankarna och samtidigt röra på mig. Jag njuter av vacker natur och får frisk luft. När jag kommer hem är träningen avklarad och jag är laddad och redo för att göra andra saker. El-cykeln har gjort att jag kan cykla snabbare och bli effektivare, berättar Mona.

Numera cyklar Mona nästan varje dag när hon är på sin arbetsplats. Dock har tillfällena blivit färre sedan december då pandemin har inneburit mer hemmaarbete och de snöiga och isiga veckorna i januari och februari inte lockat till lika många cykelpass.

- Det är nästan bara mycket snö och is som hindrar mig ta cykeln till jobbet. Jag klär mig efter väder och kör alltid med dubbdäck under vinterhalvåret. Reflexvästen och pannlampan är alltid på under den mörka årstiden, säger Mona.

Mona har också gjort en annan resa under hösten. Hon har gått från en anställning som planarkitekt, blivit planchef och sedan februari i år ha rollen som Skara kommuns nya stadsarkitekt. Den nya tjänsten har gjort att dagarna i Skaras stadshus har blivit fler och möjligheterna till vardagsglädje har ökat.

Läs mer om cykling på skara.se/cykla

El-cykelns batteri laddas

Batteriet till el-cykeln laddas under jobbdagen för att räcka till cykelturen tillbaka hem.

Mona med cykelhjälm

När jobbdagen är slut tar Mona på cykelhjälmen och rullar hemåt.