Jossan t.v. tillsammansmed sin assistent Amanda.

”Varje arbetspass gör skillnad”

Tänk dig att ha ett yrke där du varje arbetspass gör skillnad för en annan människa. Där din insats gör att en annan människas vardag kan fortgå och där du har en avgörande roll.

Varje år anställer vi omkring 200 sommarjobbare inom omsorgen i Skara kommun. 2018 var Amanda Gleasure en av dem. Och idag, trots att hon jobbar som lärare på annan arbetsplats, väljer Amanda att fortsätta jobba extra inom personlig assistans.

– Det som är det bästa med mitt jobb som assistent är just att man befinner sig i någon annans vardag vilket betyder att arbetet blir varierat, mångsidigt och flerdimensionellt, säger Amanda.

Efter flera år utomlands med studier och arbete valde Amanda att flytta tillbaka till hemstaden Skara. Hon började sin anställning på ett av kommunens gruppboenden. Det var ett boende för personer med funktionsvariationer. Hösten 2018 började hon studera för att få sin lärarlegitimation samtidigt som hon började jobba extra inom personlig assistans.

– Det är spännande att ingen dag är den andra lik. Varje arbetspass gör jag skillnad och hjälper människor till en fungerande vardag. Det är faktorer som verkligen motiverar mig i mitt arbete, fortsätter hon.

Ingen dag är den andra lik

Inom personlig assistans är du en del av en annan människas vardag och arbetsdagarna ser väldigt olika ut beroende på vilken individ, eller brukare som det kallas, man jobbar med. Man får följa brukarens rutiner och vara en hjälpande hand under dagen som går. Beroende på dagens upplägg gör man olika saker.

– Vad man gör och hjälper till med som assistent beror helt på vilken typ av vardag brukaren vill ha. Det är också det som gör mitt jobb så otroligt varierande. En arbetsdag kan vara allt från att följa med brukaren till jobb eller fritidsaktiviteter till att handla eller laga mat. På helgerna kanske man lyxar till det lite extra med en fika eller middag på stan, berättar Amanda.

”Man är assistent av en anledning”

Att jobba med människor är något som alltid legat Amanda varmt om hjärtat och man har hela tiden en social tillvaro på jobbet.

– Man kan prata och skoja med sin brukare och bidra till att brukarens funktionsvariationer inte är ett lika stort hinder som det kanske skulle varit om jag inte varit på plats, säger hon.

Men som inom alla yrkesroller finns det utmaningar och som assistent handlar det mycket om att anpassa sig efter någon annans rutiner och vilja.

– Man är assistent till en människa av en anledning och ibland betyder det att man måste vägleda, stötta och pusha när det behövs. Man kan även ha ett stort medicinskt ansvar och då gäller det att ha koll på hur medicinen skall ges och när.

Flera minnen för livet

Under åren i Skara kommun har Amanda hunnit skapa sig flera fina minnen, som besök på Liseberg, åkt häst och vagn, besökt Kolmårdens djurpark och varit på rullstolsdans. Dessa minnen hör till de lite mer ovanliga sakerna som man inte gör på jobbet varje dag och kanske just därför har de etsat sig fast. Men oavsett hur mycket saker man får vara med om och resor som man får göra är det ändå mötena med människan som betyder mest.

– Jag får träffa människor med så olika livsöden. Och där jag ofta får en avgörande roll i personens vardag. Jag skapar så många fina relationer som jag inte hade gjort om det inte varit för detta jobb, säger Amanda.

Hanna Johansson

Länk till lediga jobb