Fyra ungdomar sitter vid en grillplats. En eld är tänd och det är fullt med snö på marken och granarnas grenar.

Extra bonus eller rentav målet på skogspromenaden - en lyxig grillunch vid elljusspåret i Ardala.

Övervinn mörkret - välj ett elljusspår i vinter

Vintersolen som glittrar över gnistrande snö. Regntunga skyar som sänker sig över trädtopparna. Vintern kan se väldigt olika ut som vi vet och det kan vara lockande att göra som björnen och gå i ide när mörkret faller. Men vintern har sin tjusning och bjuder på många upplevelser. Här kommer lite tips!

Dagarna blir nu allt längre men kanske inte tillräckligt långa för att hinna ut i skog och mark innan mörkret faller. Funderar du på om du hinner hem innan det blir mörkt? Det finns en lösning på det. Välj ett elljusspår!

I Skara kommun finns fem elljusspår av olika längd och karaktär. De ligger i Ardala, Axvall, Istrum och det finns två i Skara. Det innebär att det inte är särskilt långt för någon för att komma ut och motionera ens mitt i vintern. Det finns ofta anslutande slingor till elljusspåren om man vill variera sin promenad eller gå lite längre. Dessutom kan man som sagt variera sig och välja ett elljusspår man aldrig har gått förut.

- Antalet motionärer har ökat enormt. Det är inte bara en coronaeffekt, förändringen började när spåren rustades upp för något år sedan och sly togs bort runt spåren för att öka trygghetskänslan, säger Anders Jonsson, som ansvarar för underhållet på de flesta av kommunens spår och leder.

Fler och fler tar alltså möjligheten att visats i naturen regelbundet. Det är jättebra för folkhälsan och ger oss också en relation till skog och mark. Att många tycker om skogarna de vistas i märks på olika och ofta lite lekfulla sätt. Förskolor, skolor och föreningar gör sitt för att förhöja upplevelsen för oss andra. Vackert målade fågelholkar kan lysa upp även den dystraste vinterdag. Före jul dök det plötsligt upp klädda granar, dukade bord och tomtar som tittade fram invid rötter och stubbar vid spåren. I Istrum flödade kreativiteten med vackra hjärtan gjorda av kottar. Där finns nu också en underbar skogslekplats för hela familjen, även om proportionerna på själva skogen är allra bäst för mindre barn. Det har en gång i tiden varit torvbrytning på platsen och det har lämnat ett spännande landskap som gjort för lekar. Idésprutorna i Istrums SK har hjälpt naturen på traven och skapat hinderbanor och andra lekar och spel. Det har gett ett alldeles nytt mervärde längs elljusspåret. Malin Sörstam och Anders Påhlman är initiativtagarna till skogslekplatsen som invigdes i höstas.

- Vi trodde inte det skulle bli så mycket aktivitet nu i vinter, men det är många som har varit där och lekt, säger Malin.

Att skogslekplatsen har blivit uppskattad och använd märks inte minst genom de frivilliga bidrag som har ramlat in via Swish under hösten.

- Det känns jätteroligt att ha gjort något som uppskattas av många och det uppmuntrar oss också till att fortsätta utveckla skogslekplatsen, avslutar Malin.

Lekplatsen i skogen skottas naturligtvis inte, men om någon har varit där före går det nog att följa banan även på vintern.

En liten tjej går på en hinderbana mellan två träd

Skogslekplatsen i Istrum invigdes i höstas. Foto: Malin Sörstam

Några skogstips

• Glöm inte fikat! En varm kopp kaffe, sittunderlag eller varför inte hela grillutrustningen. Det förhöjer upplevelsen och ingenting smakar så gott som ute i naturen.
  • Om det är snö i spåret, håll hunden åt sidan både för hundens och skidspårens skull. En enda hund gör kanske ingen skillnad, men det blir många hundar i spåret på en dag.
  • Var försiktig om det är halt, ta inga onödiga risker och använd gärna broddar (sjukvården har fullt upp ändå).
  • Ta med en vän, eller en författare i spåret. Om du har lånekort kan du ladda ner ljudböcker från biblioteket skara.se/bibliotek
  • Vill du hellre gå inne i bebyggelsen finns hälsans stigar skyltade i fyra av tätorterna.
  • Hitta ditt elljuspår eller hälsans stigar på skara.se/vandra