Vem stöttar den som stöttar?

Det finns så många människor i vår omgivning som stöttar någon som exempelvis är sjuk eller gammal. Ibland ger man så mycket stöd så att man själv blir sjuk.

Detta är ett stort folkhälsoproblem och en fråga som vi brinner för i vårt arbete som anhörigsamordnare. Vi valde att spela in en utbildningsserie för att sprida anhörigperspektivet så att alla som ser vår film vet vad man kan söka hjälp och att de får kunskap om att förbygga psykisk ohälsa.

En stor grupp människor, ja nästan alla, är anhöriga på ett eller annat sätt. Skillnaden är hur mycket vi stöttar. Ju mer man stöttar ju sämre mår man som anhörig.

Vi får inte glömma att det finns en stor dold grupp av unga omsorgsgivare. Anhörigstödet är ett preventivt arbete där vi sätter anhöriga i fokus. Viktiga områden att arbeta med är information, vägledning och kunskap. Att man som anhörig vet var man ska vända sig när man behöver stöd men också sprida anhörigperspektivet till kommunens verksamheter.

Du är inte ensam - sök kontakt med oss så att du också orkar med. Gå gärna in och se på våra filmer:

Digiatal utbildning för dig som är anhörig  Länk till annan webbplats.

Hälsningar

Anhörigsamordnarna i Skara kommun
Annelie Persson Knutsson
Annika Kron

www.skara.se/anhorigstod Länk till annan webbplats.