< >


Säker med dubb

Vi utrustade tolv cyklister med vinterdäck. I gengäld lovade de att cykla till jobbet tre dagar i veckan och rapportera om väglaget på de olika sträckorna.

En av våra vintercyklare är Anders Nyblom. Han är en erfaren vanecyklist som har fått ihop livspusslet med cykel året om. Med sin trehjuliga elcykel tar han med barnen till fritids och förskola, innan han själv beger sig till jobbet. Han säger att det kan vara väldigt lurigt väglag när man kör bil men med en trehjulig elcykel så tar man sig fram utan problem. Med lite musik i lurarna blir resan ännu roligare för barnen, som sitter i vagnen framför cykeln. Bra idé, eller hur?

Skaraborna är hejare på att cykla

Det kan finnas utmaningar med att cykla på vintern, men också många positiva aspekter. Det är hälsosamt att röra sig mer i vardagen och att cykla är billigare än att ta bilen. Detta, och själva äventyret i sig, kan vara anledningen till att så många anmälde sig som vintercyklister när kommunen gick ut och sökte frivilliga cyklister i höstas.

Faktum är att engagemanget och gensvaret var så stort i Skara att det uppmärksammades av Västra Götalandsregionen, som ytterst ansvarar för projektet. Nu visar det sig också att våra vintercyklare är flitigast på att cykla. I de rapporter som cyklisterna skickar in delar de med sig av sina intryck hur det har fungerat hittills.

Slippa skrapa rutor – underbart

Elisabeth Lundberg och Elin Lood kom förbi på en fika häromdagen. Elin anmälde sig som vintercyklist för att hon tyckte det var kul att testa och för att hon ville påverka vinterväghållningen, som hon inte tycker fungerade så bra där hon bor. Elisabeth blev inspirerad av sina kollegor på jobbet. De har använt dubbdäck länge och cyklar året om. ”Kan de, kan väl jag”. Även om man pendlar finns det sätt att påverka det klimatavtryck man gör. Numera tar Elisabeth cykeln till bussen och reser sedan kollektivt till jobbet.

Elin tycker att dubbdäcken har gjort stor skillnad och att det blir en annan trygghet, ungefär som att cykla på sommaren. Elisabeth håller med och lyfter även fram andra aspekter, som att slippa vara beroende av bilen, inte behöva skrapa rutor, inte behöva slå på motorvärmaren. Vintercyklisterna har reflexvästar men andra trafikanter kan synas dåligt och en del bilister kör rätt fort även i dåligt väder. Annars fungerar det bra med cyklingen, tycker de.

Hälsosamt och tryggt

Kommunen har flera anledningar till att vara med i projektet och puffa för vintercykling. Det är miljövänligt, det ökar folkhälsan, det minskar trycket på parkeringar i centrum. Dessutom är det ett bra sätt att få reda på vilka sträckor som känns bra att cykla, och vilka som kan behöva åtgärdas för att öka tryggheten. Det blir även ett kvitto på hur vinterväghållningen upplevs.

Vid fikat visade Elin och Elisabeth på en karta vad de tyckte behövde fixas till för att fler ska vilja och våga cykla. Det, och de andra vintercyklarnas rapporter är guld värda för en kommunutvecklare.

Sugen på att vintercykla?
Tre tips till dig innan du ger dig ut.

Ett gott råd är att se över cykeln och din egen utrustning

  • Kör med dubb
  • Gör dig synlig
  • Ha på dig lager på lager

När du är ute i trafiken kanske du lägger märke till något som behöver åtgärdas. Felanmäl gärna gatubelysning som inte lyser, eller skador på vägbeläggningen. Det kan du göra via app, hemsida eller telefon.

Helena Långström Schön
Kommunikatör

 

Läs mer!

Felanmälan

Snöröjning

 

 

 

 

Kommentarer
  1. Malin Tell
    Tack för bra input. Vi tar med oss detta in i sammanställningen av det som framkommit under vintercyklistprojektet. Det underlaget spelar sedan i sin tur en viktigt roll i åtgärdsplaneringen.
    # 2
    torsdag, 14 mars kl. 11:22
  2. Catarina
    Instämmer med Stefan Johansson. Passerar oftast utfarten med bil och har reagerat på hur svårt det är att upptäcka gång/cykeltrafikanter här, speciellt med tanke på hur många som under höst och vinter klär sig i svart och inte bär reflexer. Som bilist bländas man också ofta av mötande trafik innan man svänger in mot Munken vilket ger tillfälligt sämre mörkerseende. En enda belysningsstolpe här skulle göra stor skillnad!
    # 16
    onsdag, 6 mars kl. 09:57
  3. Stefan Johansson
    Jag tycker belysningen vid GC-banan vid utfarten från Munken-parkeringen till Vallgatan behöver förbättras. Som cyklist/gående är det svårt att veta om bilarna ser en och som bilist är det svårt att upptäcka cyklister och gående som är på väg att korsa utfarten. Det skulle också vara önskvärt med belysning på GC-banan längs med Skaraborgsgatan från Viktoriaskolan till SG Grillen/Circle K för att öka känslan av trygghet på sträckan.
    # 1
    tisdag, 26 februari kl. 23:25
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar




Denna sida uppdaterades