Ylva Thun är välfärdstekniker och kommunens digitala fixare

< >


Tipsa dina grannar om Ylva

Hur lägger jag till en bild i ett sms, hur skickar jag mail till flera samtidigt, hur delar jag molntjänster med andra? Känner du igen dig i de här frågorna? Då är vår digitala fixare något för dig.

Ylva Thun kan se tillbaka på ett aktivt år som digital fixare för seniorer och andra grupper i samhället. Studiecirklar, grupputbildningar och enskilda hembesök har bidragit till att stötta målgrupperna. Under 2023 hoppas hon kunna guida ännu fler. Tjänsten är kostnadsfri och syftar till att fler ska känna sig trygga och delaktiga i vårt samhälle som snabbt blir allt mer digitalt.

Digital introduktion på biblioteket

I studiecirkelform träffas en mindre grupp för att gå igenom hur källkritik går till, hur man söker i kataloger och hur man kan använda bibliotekets digitala gratistjänster för att streama film och läsa tidskrifter. Under träffarna går man också igenom säkerhet i digitala medier.

- Deltagarna ska känna sig trygga med att använda tekniken. Därför är grupperna små så att det finns tid att hjälpa, säger Ylva.

I dagsläget är inte planeringen klar för fler studiecirklar, men det går självklart att kontakta Ylva för att visa sitt intresse.

Grupputbildningar för föreningar

Även föreningar har sett fördelen med fixartjänsten. Det är föreningarna själva som styr innehållet för träffen utifrån de frågor och behov som finns.

- Hittills har jag besökt PRO, SPF Ardala och Skara Gille och responsen har varit bra. En del har även önskat återträffar, berättar Ylva.

Hembesök

Det går också bra att kontakta Ylva för hembesök. En del vill istället komma in till stadshuset, inte minst för att få uppleva lokalerna där man själv gick i skola och se hur det ser ut nu. Besöken är begränsade till max en och en halv timme. Ibland gäller det dator, ibland mobil eller en båda delarna. En del personer brukar skriva ner på en lapp vad de vill ta upp. Hur man lägger till en bild i ett sms, skickar mail till flera samtidigt, och delar molntjänster med andra är vanliga frågor som dyker upp. Även frågor om sociala medier är vanliga.

En del ringer in istället, och många återkommer med följdfrågor efter besöken.

Det här händer 2023

Under nästa år kan vi se fram emot aktiviteter av olika slag under den europeiska kampanjen All Digital Week som syftar till ökad digital delaktighet. Veckan är egentligen tre veckor lång och pågår mellan 17 april till 7 maj. Senare under året kommer också eMEdborgarveckan som brukar infalla i mitten av oktober. Syftet är även där att öka den digitala delaktigheten men också att främja ökad användning av e-tjänster.

Att så många som möjligt känner sig bekväma med digitala tjänster och ny teknik är viktigt för demokratin och för att bygga ett robust och gott samhälle för alla.

- Mina målgrupper är inte så lätta att nå, säger Ylva, som gärna vill komma i kontakt med seniorer som behöver guidning i den digitala världen.

Så tipsa din granne, dina släktningar och vänner om Ylva. Kanske finns det någon i din närhet som behöver en digital fixare?

Läs mer och kontakta Ylva Thun Länk till annan webbplats.

Svenskarna och Internet Länk till annan webbplats.


Kommentarer
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar




Denna sida uppdaterades