Nya medborgare välkomnades

Det känns lite som en nationaldag. Och visst är det viktigt och kul att få uppmärksamma en sådan milstolpe som ett medborgarskap innebär. Många nya medborgare mötte upp med hela familjen när kommunen inbjöd till medborgarceremoni i fredags.

De nya medborgarna välkomnades med levande musik av musikskolans stråkorkester, välkomsttal, ballonger, mingel, tårta, vimplar i gult och blått och så nationalsången förstås. Ceremonin hölls fredagen före valet och mycket av innehållet kom att handla om vikten av att rösta och rätten att påverka utvecklingen både vid valet men också vid andra tider. Det är tillsammans vi gör Skara bättre.

- Ett medborgarskap är det finaste man kan ha, det betyder att vi hör ihop, sade Ylva i sitt tal.

Nadja Wahlborg är kanslichef och hon berättade om kommunen och hur viktigt vi tycker att demokrati är.

- I Skara arbetar vi mycket för att stärka vår demokrati. Våra politiker har skrivit på en deklaration för detta. I den står det att Skara kommun värnar alla människors lika värde, de grundläggande fri- och rättigheterna och rättsstatens principer.

Alla som lever här har rätt att få veta vilka beslut som fattas, oavsett om man är ny medborgare eller har bott här i generationer. Och vill man vara med att påverka så finns det flera sätt vilket Nadja gav exempel på. Man kan exempelvis tala med politiker, skriva brev till kommunen eller lämna synpunkter anonymt. Kommunen ska också vara så öppen som det går med vart pengarna går och varför. Genom offentlighetsprincipen har man rätt att se i stort sett alla dokument som kommunen har.

Det finns plats för alla att engagera sig. Och ju fler som engagerar sig, desto starkare blir demokratin. Och ju starkare och bättre blir Skara. Vi är här tillsammans.