< >

Ny mottagning för orosanmälningar

Den 1 februari öppnade Barn och Unga Myndighets mottagningstelefon. När någon ringer in en orosanmälan över ett barn är det från och med nu två "fasta" personer som svarar, socialsekreterarna Viktoria och Kajsa. De tar emot, hanterar och skyddsbedömer alla orosanmälningar som kommer in, både skriftligt och muntligt. De ger även rådgivning via telefon.

Den här uppgiften har alltid funnits, men har varit mer utspridd över hela arbetsgruppen. Nu kommer det att vara ett mer kontrollerat mottagande och Viktoria och Kajsa ska bli kända ansikten för de som arbetar med barn och unga i olika situationer. De kommer även att arbeta med samverkan mellan interna och externa aktörer.

Kontakt för orosanmälan

Du som vill göra en orosanmälan ringer till Skara kommuns växel/kontaktcenter, på 0511-320 00, och ber om att få bli kopplad till Barn och unga myndighets mottagningstelefon. Vi finns tillgängliga vardagar klockan 08.30-16.00, med lunchstängt 12.00-13.00.

Övriga tider hänvisas till socialjouren eller till polisen om det är akut.

Kontaktuppgifter och öppettider för socialjouren

Denna sida uppdaterades