Familjehem gör skillnad för barn och ungdomar

Det finns många barn och ungdomar som av olika anledningar inte kan bo hemma hos sina egna föräldrar. En del behöver komma hemifrån under kortare perioder och andra behöver ett nytt hem lite mer långsiktigt. Du kan göra skillnad och vara ett extra hem för dessa barn och unga som behöver trygghet och en stabil plats att vara på.

Stor familj eller ensamstående med utflugna barn - det spelar ingen roll vilket. Det vi söker är trygga och närvarande vuxna som vill ta mot barn och unga vid behov och som vill vara familjehem.

Ett familjehem är en vanlig familj, men med särskilt mycket engagemang, kraft och utrymme för ytterligare en familjemedlem. Dessa familjer kan vara skillnaden för hur ett barn eller en ungdoms liv och framtid kan bli.

En av dom som gör skillnad är Regine i Skara.

– Att vara familjehem är till största delen en stor glädjekälla. Jag får följa med både i framgång och motvind. Det kan vara ett prov som går bra eller något annat där barnet får växa som människa. Som familjehem är vi välkomnande och trygga. Jag vet också att man behöver ha tålamod, ett stort hjärta och en förmåga att reflektera, säger Regine.

Idag är det tyvärr brist på familjehem i stora delar av Sverige, likväl som i Skara. Kommun söker därmed fler familjer som vill göra skillnad. Vi hoppas du vill vara med och bidra till barn eller ungdomars trygghet och framtid, eller kan tipsa någon som skulle passa bra som just familjehem.

Vill du veta mer om hur det är att vara familjehem kan du läsa om Regine som är och har varit famljehem under många år.

Läs mer och anmäl ditt intresse på skara.se/familjehem