- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Bygga nytt, ändra eller riva
- Bygglov steg för steg
Bygglov steg för steg
Bygglovsprocessen innehåller flera olika steg. Här kan du läsa om av vad de olika stegen innebär.
Förberedelser
Tänk på att ta hjälp av en fackman (expert inom ett speciellt ämnesområde) för bästa resultat.
Finns det en detaljplan?
Vi gör alltid en bedömning utifrån platsens förutsättningar. Beroende på var och vad du vill bygga gäller olika bestämmelser. I tätorterna finns det oftast en detaljplan som bestämmer hur och vad som får byggas.
Kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer
Vissa byggnader och miljöer är kulturhistoriskt värdefulla vilket innebär att åtgärder som vanligtvis är bygglovsbefriade kräver bygglov inom dessa områden.
Information om kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer hittar ni längst ner på sidan.
Kartor
Om du ska bygga nytt eller göra en tillbyggnad behövs oftast en karta. Kartan beställer du hos kommunen via e-tjänsten, e-tjänsten hittar du längst ner på sidan. Kartan du beställer ska sedan ligga till grund för situationsplanen som ska lämnas in tillsammans med din ansökan.
Situationsplan: ritning som visar tomten, byggnader och omgivningen ovanifrån. Den visar alla byggnader, hur marken används och var nya byggnader ska placeras.
Professionellt utförda ritningar
Det är handläggaren som bedömer om din ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller de dokument som behövs för prövningen.
Ritningarna ska vara professionella.
Vi tar inte emot fotografier av ritningar. Tänk på att varje dokument/ritning ska vara en egen fil (pdf).
Ritningshuvud ska innehålla:
- Skala (till exempel A3 =1:100)
- Fastighetsbeteckning (ett unikt namn som varje fastighet får av lantmäteriet)
- Åtgärd (till exempel tillbyggnad av enbostadshus)
- Ritningstyp med väderstreck (till exempel fasadritning mot öster)
- Datum då ritningen skapades (eventuellt datum för ändring)
- Signatur (namn på den som har gjort ritningen)
Dokument
Dokument som ska lämnas in:
- situationsplan skala 1:500 (ritning som visar tomten, byggnader och omgivningen ovanifrån),
- planritning skala 1:100 (ritning som visar byggnaden ovanifrån med rumsindelning, dörrar, fönster, skorsten, trappor, altaner, med mera),
- fasadritning skala 1:100 (ritning som visar hur utsidan på huset kommer att se ut när det är färdigbyggt),
- sektionsritning skala 1:100 (genomskärning av en byggnad),
- anmälan av certifierad kontrollansvarig (godkänd, oberoende kontrollant).
Exempelritningar
Exemplen visar hur de olika ritningarna ser ut och vilken information som är viktig att ha med på ritningarna.
Exempelritning för tillbyggnad av enbostadshus pdf, 2.4 MB, öppnas i nytt fönster.
Exempelritning för nybyggnad av enbostadshus pdf, 2.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Grannehörande
I samband med din ansökan kan vi behöva kontakta dina grannar. Om du i förväg pratar med dina grannar så underlättar det ofta förloppet vid eventuellt grannehörande.
Kontrollansvarig
Ditt ärende kan behöva en certifierad kontrollansvarig (formellt godkänd med ett certifikat). Det bestäms när en handläggare har tittat på ditt ärende.
Kontrollansvarig (boverket.se)
Certifieringsorgan av kontrollansvariga (kiwa.se)
Certifieringsorgan av kontrollansvariga (rise.se)
Kontrollplan
En kontrollplan beskriver hur ett byggprojekt ska kontrolleras, vilka intyg och övriga handlingar som ska lämnas samt vilka anmälningar som ska göras till kommunen under arbetet.
Kontrollplanen ska fånga kritiska arbetsmoment. Kritiska arbetsmoment är såna som är svåra att kontrollera i efterhand och som kan få allvarliga konsekvenser om något går fel.
Skicka in ansökan
Så här gör du
Du ska skicka in din ansökan eller anmälan via vår e-tjänst. Du hittar den längst ner på sidan. Tänk på att varje dokument och ritning ska vara en egen fil (pdf)
Ansöka som ombud
Det är vanligt att ansöka eller anmäla som ombud för en privatperson eller ett företag.
Så här gör du
- Logga in i e-tjänsten med ditt bank-id. Kontaktuppgifterna fyller du i slutet av ansökan.
- Fyll i om du är ombud för privatperson eller företag.
- Välj alternativet att du ansöker som ombud.
- Fyll i uppgifterna för sökande (byggherren).
- Glöm inte att ange rätt fakturamottagare.
Byggherre: den person eller organisation som ansvarar för att planera och genomföra ett byggprojekt. Det är byggherren som ser till att allt arbete utförs enligt plan och att alla regler och lagar följs.
Fullständiga dokument
Det är först när din ansökan är fullständig som vi kan börja handlägga den. Ritningarna ska vara professionella och måttsatta.
Ärendet kontrolleras
Bekräftelse
När din ansökan kommit in till byggnadsnämnden får du en bekräftelse till “mina sidor” i e-tjänsten.
Fullständig ansökan
Vi börjar med att bedöma om din ansökan är fullständig, det vill säga att den innehåller alla dokument som behövs för prövningen och att de är professionellt utförda. Om något saknas eller behöver förtydligas kontaktar vi dig för komplettering.
Inom tre veckor från det att ansökan kommit in ska du fått besked om ansökan behöver kompletteras på något sätt.
Hantering av ansökan
När din ansökan är fullständig kommer den att handläggas. Vi gör en kontroll av att din ansökan följer de bestämmelser som finns i området.
Enligt plan- och bygglagen ska beslut om lov eller förhandsbesked meddelas inom 10 veckor från den dag ansökan kom in till nämnden. I de fall ansökan behöver kompletteras räknas tidsfristen på 10 veckor från den dag då kompletteringen kommit in. Om sökande själv lämnar in kompletterande underlag räknas de 10 veckorna från det datum det nya underlaget kom in.
Vad händer om handläggningstiden överskrids?
När en avgift tas ut för handläggningen av ett ärende om lov, förhandsbesked eller startbesked ska avgiften, i enlighet med 12 kap. 8 a § plan- och bygglagen, reduceras med en femtedel för varje påbörjad vecka som tidsfristen på 10 veckor överskrids.
Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får tidsfristen på 10 veckor förlängas en gång med högst 10 veckor. Du får i så fall information om det.
Beslut som fattas i ärendet har du rätt att överklaga.
Yttranden från andra
Vi kan även behöva yttranden från andra, exempelvis från vatten- och avloppsgranskare, Trafikverket, räddningstjänsten eller regionantikvarien. Detta kan göra att processen förlängs, men deras yttranden är viktiga som underlag för att vi ska kunna göra en rättssäker bedömning av ärendet.
Avgifter
En avgift tas ut för att pröva ditt ärende.
Beslut
Dags för beslut
Beslutet tas antingen av byggnadsnämnden eller av handläggaren, beroende på vilken åtgärd det gäller och byggnadsnämndens delegationsordning.
Handläggaren tar ett beslut eller lämnar ett förslag till beslut till nämnden. Ansökan kan bli godkänd, avslagen eller avvisad beroende på förutsättningarna och det underlag du har lämnat in. Beslutet publiceras i Post- och Inrikes Tidningar. Om ingen överklagar inom fyra veckor börjar beslutet att gälla (vinner laga kraft).
När ett beslut får laga kraft betyder det att:
- Beslutet kan inte längre överklagas (om man tycker att ett beslut är felaktigt, kan man ibland be någon annan att titta på det igen)
- Beslutet kan genomföras
Ett beslut får oftast laga kraft när:
- Tiden för att överklaga har gått ut
- Ingen har överklagat
Vissa beslut får laga kraft direkt. Det gäller beslut som:
- Inte kan överklagas
- Kommer från högsta domstolen
Giltighetstid för lov och startbesked
Ett bygglov gäller i fem år från det datum bygglovet vann laga kraft. För att lovet ska vara giltigt måste du dessutom ha påbörjat byggarbetet inom två år från det att lovet vann laga kraft. Om du inte har påbörjat byggarbetet inom två år förfaller bygglovet och du får då ansöka på nytt.
Ett startbesked för en anmälan (till exempel en eldstad eller en komplementbyggnad) gäller i två år. Du måste börja och avsluta arbetet inom två år från att du fick startbesked.
Överklaganden
Ditt överklagande ska ha kommit in till samhällsbyggnadsnämnden senast tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Om du inte blivit delgiven beslutet ska överklagande ha kommit in till samhällsbyggnadsnämnden senast fyra veckor efter publiceringen i Post- och Inrikes Tidningar (bolagsverkets.se)
En kontroll (rättidsprövning) görs, av beslutande nämnd eller tjänsteman, för att säkerställa att överklagandet kommit in i tid. Om du som sökande eller någon annan överklagar beslutet går det till länsstyrelsen för handläggning och beslut.
Överklaganden av lov och förhandsbesked (boverket.se)
Hur ska överklagandet utformas
Tala om vilket beslut du överklagar genom att ange:
- Beslutsdatum
- Ärendenummer
Redogör för:
- Vad beslutet gäller
- Varför du vill att beslutet ska ändras
- Vilken ändring du begär
Skicka också med de handlingar som du anser har betydelse.
Underteckna skrivelsen
Uppge:
- namn
- Postadress
- Postnummer och ort
- Telefonnummer/Mobilnummer
- E-postadress
Om du anlitar ett ombud kan ombudet underteckna skrivelsen om du skickar med en fullmakt.
Skicka ditt överklagande till byggenheten och ansvarig nämnd.
Börja bygga
Startbesked
Du får inte börja bygga innan beslutet har vunnit laga kraft och innan du har fått ett startbesked. Ibland behövs det ett tekniskt samråd innan du kan få ditt startbesked. I vissa fall får du ett startbesked tillsammans med bygglovet.
Tekniskt samråd
På det tekniska samrådet går du, en byggnadsinspektör och den kontrollansvarige tillsammans igenom:
- hur bygget har planerats,
- hur det ska utföras och av vem,
- tekniska dokument som exempelvis konstruktionsritningar,
- genomgång av ditt förslag till kontrollplan med mera.
Det är viktigt att en har tänkt igenom projektet och förslag till kontrollplan innan samrådet.
Om du påbörjar bygget utan att du har fått startbesked är samhällsbyggnadsnämnden skyldig att pröva förutsättningen för om en sanktionsavgift ska tas ut.
Arbetsplatsbesök
Besök på byggplatsen
När bygget är igång kan du få besök av en byggnadsinspektör. Om och när ett arbetsplatsbesök ska genomföras bestäms vid det tekniska samrådet. Den kontrollansvarige måste närvara vid besöket och du som byggherre bör vara med.
Inspektören kontrollerar att:
- kontrollplanen följs och
- att inget uppenbart strider mot bygglovet, startbeskedet och byggreglerna.
Byggnadsinspektören är inte där för att göra besiktningar på det utförda arbetet.
Bygget är klart
Slutsamråd och slutbesked
Innan du får flytta in eller börja använda ditt bygge måste du ha ett slutbesked.
Det vanligaste är att byggnadsnämnden kommer ut på plats och håller ett slutsamråd. Då sammanställer den som är kontrollansvarig de dokument som en tidigare har kommit överens om ska lämnas in.
För att få slutbesked ska följande vara uppfyllt:
- du ska ha följt bygglov och startbesked,
- kontrollplanen ska vara ifylld och signerad,
- kontrollansvarig ska ha lämnat ett utlåtande (omdöme) samt att
- övriga dokument för slutbesked ska ha lämnats in.
Nu kan byggnadsnämnden ta beslut om slutbesked. När du fått ett slutbesked kan åtgärden/byggnaden börja användas.
Om du använder åtgärden/byggnaden innan du har fått ett slutbesked är samhällsbyggnadsnämnden skyldig att pröva förutsättningen för om en byggsanktionsavgift ska tas ut (en straffavgift som tas ut vid olovligt byggande).
Avvikelser från bygglovet
Om åtgärden avviker från de dokument som hör till beslutet efter det att du fått bygglov kan det krävas en ny ansökan.
Det kan till exempel bli aktuellt om byggnaden:
- Blir högre.
- Får en större byggnadsyta.
- Får en ny placering.
- Får en annan utformning med mera.
Ändring av ett godkänt bygglov söks bara om ändringen avser en åtgärd som redan fått bygglov och inte är äldre än 5 år.
Ärendet hanteras som en vanlig bygglovsansökan och ett nytt bygglovsärende kommer att skapas.
Om grannar har fått yttra sig tidigare, kommer de i de flesta fall att få göra det igen.
Detaljplaner och kulturhistoriska byggnader och miljöer
Kulturhistoriska byggnader och kulturmiljöer
Ansök via våra e-tjänster
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.