- Startsida
- Kommun och politik
- Kommunens organisation
- Revisionen
Revisionen
Revisionen finns för att utvärdera, effektivisera och kontrollera den kommunala verksamheten.
Revisorernas uppdrag
Den kommunala revisionen är ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument med uppdrag att granska den verksamhet som bedrivs i kommunen samt pröva ansvarstagandet. Revisorerna är förtroendevalda och utses av kommunfullmäktige. De biträds av sakkunniga yrkesrevisorer och tillsammans prövar de om verksamheten är ändamålsenlig och effektiv, om styrningen är tillräcklig och om räkenskaperna är rättvisande.
Genom att fullmäktige utser revisorer som genomför sitt uppdrag självständigt och oberoende markeras en demokratisk vilja att tillförsäkra fullmäktige – och därigenom indirekt medborgarna – insyn i och kontroll över hur fattade beslut genomförs i verksamheten. I kommunala aktiebolag har lekmannarevisorer motsvarande uppdrag.
Revisorerna har kompetens om hur kommunen är organiserad och om lokala förhållanden. Revisorerna anlitar sakkunniga med professionell revisionskunskap. Kombinationen med förtroendevalda revisorer och sakkunniga säkerställer en revision som är demokratiskt förankrad och professionellt genomförd.
Revisionens förtroendevalda hittar du här: Revisionen | Skara kommun Länk till annan webbplats.
Granskningsrapporter
Här kan du ta del av revisionens granskningsrapporter från de senaste åren:
Revisionsberättelse
När ett verksamhetsår är avslutat, årsredovisningen har överlämnats och revisionen är färdig med sin granskning sammanfattar de granskningen med iakttagelser och bedömningar i revisionsberättelsen. Den ställs till fullmäktige och är det formella underlaget till ansvarsprövningen av kommunens nämnder och bolag.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.