Sammanfattningar från Översiktsplan 2040

I detta tidiga skede vill vi veta bland annat hur du ställer dig till utpekade områden från Översiktsplan 2040. Här finns sammanfattningar från alla utpekade bostadsområden du kan prioritera i e-tjänsten.

Nedan finns även sammanfattningar från Översiktsplan 2040 avseende utpekade industriområden samt ställningstaganden rörande våra tätorter. Alla texter, förutom tidigare synpunkter, finns i sin helhet finns på vår geoportal.

Översiktsplan 2040 - antagandeversion Länk till annan webbplats.. (geoportal.goliska.se)

Förklaring

Det här betyder förkortningarna du hittar i beskrivningarna i plusmenyerna på denna sida:

  • SO = Strategiskt område
  • TB = Tätortsbebyggelse
  • SB = Sammanhängande bebyggelse
  • IV = Industri och verksamhet
  • LIS = Landsbygdsutveckling i strandnära läge

Ardala

Sammanfattning av utpekade bostadsområden

Karta över Ardala

TB Ardala 01

Ny bebyggelse bör utformas som småskaliga småhus, med möjlighet för mindre flerbostadshus, i högst två våningar. Vid exploatering ska landskapsbild beaktas, särskilt siktlinjer från E20, och skog och rekreativa värden ska bevaras eller ersättas vid påverkan på elljusspår.

TB Ardala 02

Ny bebyggelse bör utformas som småhus, med möjlighet för mindre flerbostadshus, i högst två våningar. Vid exploatering ska gång- och cykelvägar mot tätorten studeras, särskilt anslutning mot elljusspår och Åkerbärsvägen.

TB Ardala 03

Ny bebyggelse bör utformas som småskaliga småhus, med möjlighet för mindre flerbostadshus, i högst två våningar. Vid exploatering ska stigar och rekreativa värden bevaras eller ersättas och gång- och cykelförbindelser mot Lidköpingsvägen och Stationsgatan ska studeras.

TB Ardala 04

Området bör utformas med småhus och eventuell dagvattenhantering ska fördröjas i öppna magasin eller infiltreras lokalt. Bullernivåer från E20 ska utredas och vid behov anläggs vall eller plank. Trafikangöring sker via Skyttahedsgatan eller Grönelundsgatan och samlade infarter förespråkas.

Sammanfattning av riktlinjer för Ardala

Sammanfattningar av relevanta riktlinjer för Ardala i ÖP 2040.

  • Förtätning och komplettering i befintlig struktur prioriteras, t.ex. genom omvandling, påbyggnad eller användning av obebyggda ytor utan särskilda värden.
  • Planering ska bygga på hållbarhet, trygghet och jämlikhet samt spegla områdets karaktär och tid.
  • Medborgardialog ska prägla planeringsprocessen.
  • Planering och byggnation ska ta hänsyn till kulturhistoriska, gröna, gula och blå värden och inte försvåra rationellt jordbruk.
  • Handel och service välkomnas om de anpassas till tätortens skala.
  • Högre byggnader kan tillåtas med goda motiv och hänsyn till landskapsbilden.
  • Ny bebyggelse ska stödja hållbara livsstilar med närhet till service och hållbar transport.
  • Grönstruktur ska bevaras och utvecklas, med god tillgång till bostadsnära grönska för rekreation, lek och utevistelse.
  • Stadens rum ska ha medveten gestaltning, undvika baksidor och skapa estetiska, funktionella och socialt stimulerande miljöer.

Sammanfattning från tidigare dialoger i Ardala

Här är en sammanfattning av de synpunkter som inkom under framtagandet av Översiktsplan 2040 och tätortsdialogerna.

Bostäder och bebyggelse

  • Motstånd mot ny bebyggelse i skogsområden – skogen värderas högt för rekreation.
  • För stor omfattning på tidigare föreslagna bostadsområden, särskilt TB Ardala 01.
  • Önskemål om småskalig och efterfrågestyrd bostadsutveckling.

Trafik, rörlighet och infrastruktur

  • Oro för ökad trafik vid nya bostäder och verksamheter.
  • Slånbärsstigen och andra lokalgator bedöms olämpliga för mer trafik.
  • Behov av bättre och trafiksäkrare lösningar.

Natur, rekreation och gröna miljöer

  • Starkt önskemål om att bevara skogen och grönstråken.
  • Naturen ses som central för Ardala-bornas livskvalitet.

Service, samhällsfunktioner och trygghet

  • Ardalaborna är nöjda med den service som finns idag, men uttrycker en oro för att en större utbyggnad av område kan leda till ökad belastning och förändra den småskaliga karaktären.
  • Trygghet upplevs som god men behöver värnas genom god planering.

Mötesplatser, fritid och sociala behov

  • Vardagliga rekreationsmiljöer (skog, stigar, friluftsliv) pekas ut som viktiga.

Näringsliv, arbetsplatser och turism

  • Ortens roll uppfattas främst som boendeort, inte som verksamhetsort.

Sammanfattning av industri- och verksamhetsområden i Ardala

IV 01

Området är tänkt för framtida verksamheter och industri. Området är cirka 45 hektar och består idag av skog. Området planeras i nuläget att utvecklas som solcellspark.

IV 03

Det föreslagna verksamhetsområdet mellan E20 och villabebyggelsen omfattar cirka 2,5 ha och har ett strategiskt läge med god synlighet från motorvägen. Området bedöms kunna komplettera tätorten utan större påverkan på landskapsbilden, men hänsyn måste tas till närliggande bostäder. Vid detaljplanering behöver kommunen utreda fornlämningar, strandskydd, buller, dagvatten och översvämningsrisk samt säkerställa att lämpliga verksamheter väljs. Trafikanslutningen sker via Gröneskogsgatan och måste analyseras vidare.

Axvall

Sammanfattning av utpekade bostadsområden

Karta över Axvall

TB Axvall 01

Ny bebyggelse bör utformas som småhus eller mindre flerbostadshus. Vid högre bebyggelse ska landskapsbilden beaktas och skuggstudier för angränsande bostäder tas fram. Vid exploatering ska kulturhistoriska värden respekteras och gestaltning anpassas.

TB Axvall 02

Ny bebyggelse ska utformas med småhus, möjligtvis med viss handel på markplan. Närliggande rekreativa värden ska bevaras och tillgängligheten säkras.

TB Axvall 03

Ny bebyggelse bör utformas som småhus och flerbostadshus i högst två våningar. Bebyggelsen ska placeras med hänsyn till siktlinjer från Axvall och landskapskaraktären.

TB Axvall 04

Ny bebyggelse bör utformas som småhus, eller verksamheter med låg påverkan, i högst två våningar. Bebyggelsen ska ta hänsyn till landskapsbild, inte minst i förhållande till Axevalla hed och folkhögskolan. Tillgänglighet till rekreation och idrottsplaner ska säkras och avstånd till lämningar skyddas. Skyddsvärda naturvärden ska bevaras eller integreras vid detaljplanering.

SO 05

Området är lämpligt för blandad utveckling med bostäder, korttidsboende, kontor, besöksnäring och icke störande verksamhet. Ny bebyggelse bör anpassas till befintlig byggnadsvolym, form och takvinklar. Kulturhistoriska värden, naturvärden träd, biotoper och Natura 2000 ska respekteras och kulturhistoriska byggnader och fornlämningar ska bevaras och integreras i gestaltningen. Friluftsvärden och tillgång till rekreation såsom Husgärdessjön och heden ska säkerställas. Vid åtgärder som kan påverka landskapsbilden negativt ska landskapsanalys föregås.

Sammanfattning av riktlinjer för Axvall

Sammanfattningar av relevanta riktlinjer för Axvall i ÖP 2040.

  • Förtätning och komplettering i befintlig struktur prioriteras, t.ex. genom omvandling, påbyggnad eller användning av obebyggda ytor utan särskilda värden.
  • Planering ska bygga på hållbarhet, trygghet och jämlikhet samt spegla områdets karaktär och tid.
  • Medborgardialog ska prägla planeringsprocessen.
  • Planering och byggnation ska ta hänsyn till kulturhistoriska, gröna, gula och blå värden och inte försvåra rationellt jordbruk.
  • Handel och service välkomnas om de anpassas till tätortens skala.
  • Högre byggnader kan tillåtas med goda motiv och hänsyn till landskapsbilden.
  • Ny bebyggelse ska stödja hållbara livsstilar med närhet till service och hållbar transport.
  • Grönstruktur ska bevaras och utvecklas, med god tillgång till bostadsnära grönska för rekreation, lek och utevistelse.
  • God arkitektur och hög ambitionsnivå ska prägla all planering och bebyggelse.
  • Större nybyggnationer eller exploateringar ska föregås av kulturmiljöanalys eller kvalitetsprogram.
  • Pågående markanvändning i det strategiska området tillåts tills kommunen prövat annan användning via planering. Kommunägda mark ska behållas, och kommunen kan köpa mark som är viktig för befolkningsmålet.
  • Ny bebyggelse i strategiskt område bör komplettera och förtäta befintlig struktur via omvandling, påbyggnad eller obebyggda ytor. Parker, grönstråk och möjligheter för rationellt jordbruk ska bibehållas.

Sammanfattning från tidigare dialoger i Axvall

Här är en sammanfattning av de synpunkter som inkom under framtagandet av Översiktsplan 2040 och tätortsdialogerna.

Bostäder och bebyggelse

  • Förslag om att utveckla bostäder i Stora Ekeberg och på Köpstadens parkering.
  • Motstånd mot LIS-område vid Vingasjön (LIS04) på grund av åkermark och strandskydd. Det finns en oro om privatisering av strandlinjen.

Trafik, rörlighet och infrastruktur

  • Frågor om hur utbyggnad påverkar trafikflöden och vardagsresor.

Natur, rekreation och gröna miljöer

  • Värnande av strandmiljöer och rekreationsytor vid Vingasjön.
  • Jordbruksmarken är viktig för lantbruket och landsbygdens funktion och bör inte tas i anspråk för ny bebyggelse.

Service, samhällsfunktioner och trygghet

  • Boende nära Vingasjön uttrycker oro för att ny bebyggelse kan förändra deras närmiljö och påverka känslan av lugn och trygghet vid vattnet.

Mötesplatser, fritid och sociala behov

  • Vingasjön ses som viktig för rekreation – utveckling får inte försämra tillgängligheten.

Näringsliv, arbetsplatser och turism

  • Det uttrycktes en oro för om placeringen av verksamhetsområdet IV04 verkligen är lämpligt för ytterligare verksamheter då upplevelsen är att avfallsanläggningen redan idag genererar belastning i området.

Sammanfattning av industri- och verksamhetsområden i Axvall

IV 04

Det planerade industriområdet nordväst om avfallsanläggningen Rödjorna är cirka 51 ha och avsett även för tung industri. Området ligger inbäddat i skog och påverkar inte landskapsbilden. Vid detaljplanering behöver kommunen utreda fornlämningar, naturmiljö, buller, dagvatten och översvämningsrisk samt säkerställa skydd mot damm, lukt och risker för närliggande bostäder. Området bedöms lämpligt för störande verksamheter, men kräver skyddsavstånd, robusta lösningar och fortsatt dialog med länsstyrelsen.

Husgärdessjön LIS-verksamheter - LIS 03

LIS-området vid Husgärdessjön omfattar Valle Camping, ett etablerat stug- och campingområde som även tar emot större grupper och bidrar till lokal service och turism. Verksamheten har utvecklats mot natur- och kulturupplevelser och har blivit en viktig del av besöksnäringen i området. Målet är att modernisera och bredda campingen till en fullserviceanläggning med fler och mer utrustade stugor, ny restaurang, bastu, glamping och aktiviteter året runt, samtidigt som småskalighet och tillgänglighet till stranden bibehålls. LIS-området möjliggör denna utveckling genom dispens från strandskydd, men förändringar ska ske varsamt med hänsyn till naturvärden, riksintressen och kulturmiljö. En detaljplan krävs för att pröva lokalisering och omfattning av nya byggnader och säkerställa att påverkan på skyddade områden förblir minimal.

Eggby

Sammanfattning av utpekade bostadsområden

Karta över Eggby

TB Eggby 1

Området möjliggör för kompletterande bebyggelse i lämpligen två våningar. Mindre småhus eller varsamt gestaltade flerbostadshus anses möjliga. Värdefulla rekreationsytor och vegetation bevaras och ny bebyggelse bör ta hänsyn till topografin. Tillgängligheten för gående och cyklister behöver ges stor uppmärksamhet i detaljplaneskedet.

LIS 06

I området anses det lämpligt med ett dussintal bostäder koncentrerade till befintliga vägar och bebyggelse. Befintlig bykaraktär behålls. Stråk ner till strandkanten för allmänhet och djurliv behålls.

LIS 02

Det är lämpligt med ny bebyggelse i form av ungefär 20 bostäder mellan badplatsen och väg 2747. Ny bebyggelse ska följa landskapets strukturer och behålla öppningar för siktlinjer mot jordbrukslandskapet.

LIS 05

I området kan det tillskapas bostäder som placeras så att tillgängligheten till badplatsen inte påverkas negativt och området i sin helhet ska vara lättillgängligt för allmänheten med generösa ytor vid strandlinjen.

Sammanfattning av riktlinjer för Eggby

Sammanfattningar av relevanta riktlinjer för Eggby i ÖP 2040.

  • Förtätning och komplettering i befintlig struktur prioriteras, t.ex. genom omvandling, påbyggnad eller användning av obebyggda ytor utan särskilda värden.
  • Planering ska bygga på hållbarhet, trygghet och jämlikhet samt spegla områdets karaktär och tid.
  • Medborgardialog ska prägla planeringsprocessen.
  • Planering och byggnation ska ta hänsyn till kulturhistoriska, gröna, gula och blå värden och inte försvåra rationellt jordbruk.
  • Handel och service välkomnas om de anpassas till tätortens skala.
  • Högre byggnader kan tillåtas med goda motiv och hänsyn till landskapsbilden.
  • Ny bebyggelse ska stödja hållbara livsstilar med närhet till service och hållbar transport.
  • Grönstruktur ska bevaras och utvecklas, med god tillgång till bostadsnära grönska för rekreation, lek och utevistelse.
  • Stadens rum ska ha medveten gestaltning, undvika baksidor och skapa estetiska, funktionella och socialt stimulerande miljöer.

Sammanfattning från tidigare dialoger i Eggby

Här är en sammanfattning av de synpunkter som inkom under framtagandet av Översiktsplan 2040 och tätortsdialogerna.

Bostäder och bebyggelse

  • Önskemål om småskalig utveckling (till exempel 3 villor vid Eggby 21:6).
  • Motstånd mot bebyggelse i dalgången söder om Eggby på grund av rekreation, naturvärden och landskapsbild.
  • Kritik mot utbyggnad nära strandlinjen och i LIS-områden. Oro för privatisering.

Trafik, rörlighet och infrastruktur

  • Farlig sträcka Eggby–Eahagen: många utfarter, kurvor, hög hastighet.
  • Önskemål om att gång- och cykelväg mellan Skärv och Eggby förlängs till Eahagen.
  • Oro för trafikökning om nya bostäder byggs.

Natur, rekreation och gröna miljöer

  • Områden mellan Eggby och sjön är viktiga för rekreation och bör inte bebyggas.
  • Skyddsvärda träd lyfts fram.
  • Jordbruksmarker bör bevaras.

Service, samhällsfunktioner och trygghet

  • Allmän uppskattning av Eggbys trygghet och service.
  • Behov av bättre belysning och tryggare vägavsnitt.

Mötesplatser, fritid och sociala behov

  • Värnande av Näsbadet och befintliga mötesplatser.
  • Önskemål om bättre tillgänglighet och rekreationsmiljöer.

Näringsliv, arbetsplatser och turism

  • Lokala småföretag uppskattas; utveckling bör inte vara störande för boendemiljö.

Sammanfattning av industri- och verksamhetsområden i Eggby

Eggby LIS-verksamheter - LIS 05

Den norra delen av Lilläng, vid Ämtens västra strand, ligger inom ett känsligt och värdefullt landskap som omfattas av riksintressen för friluftsliv, naturvård och kulturmiljö. Området ingår i den verksamhetsrelaterade delen av LIS-området och syftar till att ge Fredrikssons Pensionat möjlighet att utvecklas vidare som en viktig aktör för besöksnäringen i Vallebygden. Genom strandskyddsdispens kan pensionatet utveckla sjönära funktioner som brygga och kompletterande anläggningar, under förutsättning att påverkan på riksintressen, naturvärden och vattenmiljö minimeras. All planering måste ske varsamt och prövas genom detaljplan innan åtgärder kan genomföras.

Flämslätt LIS-verksamheter - LIS 06

LIS-området Boängen vid Flämsjön omfattar Flämslätts Stifts- och Kursgård, som är en viktig konferens- och besöksverksamhet i Vallebygden. Området ligger i ett känsligt landskap och omfattas av riksintressen för naturvård, friluftsliv och kulturmiljö. Syftet för den norra delen är att ge Flämslätt möjlighet att utveckla sin verksamhet genom exempelvis en ny relaxavdelning med servicehus, bastu, badtunna och andra funktioner kopplade till rekreation och besöksnäring. All utveckling måste ske med stor hänsyn till naturvärden, vattenmiljö, kulturmiljö och riksintressen, och detaljplan krävs innan byggnation kan genomföras. Flämslätts verksamhet bedöms vara av allmänt intresse och kan därför motivera strandskyddsdispens där det behövs.

Skara

Sammanfattning av utpekade bostadsområden

Karta över Skara

SB 02

Området omfattas idag av sammanhållen bebyggelse och bedöms som en naturlig fortsättning av bostadsutvecklingen. Detaljplan för området är antagen, men har inte vunnit laga kraft.

SB 03

Ny bebyggelse utformas som ett område med liten, byliknande småhusmiljö, där husen placeras tätt för att hushålla med jordbruksmark och skapa en gemytlig karaktär längs en slingrande väg. Byggnadernas placering och skala anpassas till terrängen och det öppna landskapet för att minimera påverkan på landskapsbilden. Byggnader om högst två våningar bedöms lämpligt. Gestaltning och struktur samordnas med det planlagda området i öster. Allén vid Södra Brandshagen bevaras och skyddas och skyddsvärda lövträd beaktas. Mot allmän väg anläggs högst två in- och utfarter, vilka lokaliseras med hänsyn till befintlig och framtida bebyggelse.

SB 04

Ny bebyggelse bör bestå av mindre en- och tvåbostadshus i högst två våningar, med möjlighet till byggnader i upp till fyra våningar i andra led. Gestaltning och fastighetsindelning följer den befintliga bebyggelsens karaktär väster om området. Områdets utformas så att övergången mellan stad och land förstärks. Skyddsvärda träd bevaras och integreras. Mot allmän väg anläggs högst två in- och utfarter.

SB 05

Området bör utformas med bebyggelse i småskaliga grupper av en- och tvåbostadshus, med möjlighet till flerbostadshus i upp till fyra våningar längs huvudstråk. Bebyggelsen ska harmonisera med landskapets form och anpassas till terräng och vegetation. En grön mittaxel bör skapa samband mellan bostadsgrupperna och stärka småskaligheten. Byggnader nära allmänna leder ska utformas med hänsyn till landskapsrummet. Träd och vegetation mot E20 bevaras och skyddsvärda träd, lövskogar och nyckelbiotoper beaktas och om möjligt integreras. Området bör planeras med gröna stråk, shared space-lösningar inom bostadsområden och separata gång- och cykelbanor längs större vägar samt stärkta kopplingar till närliggande rekreationsområden. Gestaltningsprogram bör tas fram. Söder om området bör en ny anslutningsväg utredas.

SB 06

Ny bebyggelse bör bestå av småhus i upp till två våningar med möjlighet av inslag av flerbostadshus i upp till fyra våningar längs huvudstråk. Bebyggelsen ska harmonisera med landskapets form och anpassas till terräng och vegetation. Träd och vegetation mot E20 bevaras och skyddsvärda träd, lövskogar och nyckelbiotoper beaktas och om möjligt integreras. Området bör planeras med gröna stråk och gemensamma grönytor, shared space-lösningar inom bostadsområden och separata gång- och cykelbanor längs större vägar samt stärkta kopplingar till närliggande rekreationsområden och Tempelbackaleden. Gestaltningsprogram bör tas fram. Söder om området bör en ny anslutningsväg utredas.

SB 07

Ny bebyggelse bör bestå av mindre en- och tvåbostadshus i högst två våningar på generösa tomter. Gestaltningen och bebyggelsen ska anpassas till jordbrukslandskapet, den omgivande bebyggelsen och befintlig vegetation. Ett centralt grönområde bör utgöra en gemensam samlingsplats. Gång- och cykelförbindelser mot Skara och Ardala ska säkerställas och trafik leds mot Bernstorpsgatan. Enskilda utfarter direkt mot Berntorpsgatan eller andra större vägar undviks.

TB SK 02

Förändringar i området bör bidra till att stärka torgets funktion som mötesplats. Högre bebyggelse kan prövas om torgets omslutande karaktär i markplan bevaras. Markplan kan utformas med aktiva bottenvåningar med såsom butiker och kaféer. För att bedöma lämplig höjd och volym genomförs en stadsbildsanalys. Nya åtgärder ska ta hänsyn till stadskärnans småskalighet, gatunät och struktur.

TB 01

Ny bebyggelse i området bör utformas i ett plan med småskaligt uttryck och anpassas till angränsande kvarter. Gång- och cykelpassager ska bevaras och integreras. Ny bebyggelse ska bidra till väl gestaltad entré till området och inte påverka stadsbilden negativt. Rekreativa kopplingar mot Hindsbosjön ska säkerställas och tillgängligheten längs befintliga promenadstråk ska bevaras. Området ansluts österut till befintligt gatunät.

TB 02

Ny bebyggelse ska uppfattas som en naturlig förlängning av tätorten och området bör bebyggas med mindre en- och tvåbostadshus, radhus eller mindre lägenhetshus i högst två våningar. Enstaka byggnader i upp till fyra våningar kan prövas. Ny bebyggelse ska utformas i grupper med inslag av gemensamma gårdsrum och grönstråk. Gestaltning ska ta inspiration från både angränsande kvartersbebyggelse och jordbruksmarkens struktur. Karlstorps gårdsmiljö ska beaktas och befintliga grönstråk bevaras och utvecklas, såväl som att nya rekreativa stråk bör skapas längs vattnet. Möjligheten för allmän passage genom området ska beaktas. En gemensam in- och utfart bör anläggas mot Malmgatan eller väg 49 och inom bostadsområdet bör shared space-lösningar eftersträvas. Gång- och cykelförbindelser mot Uddetorp, centrum och grönområden ska säkerställas.

TB 03

Området är ett befintligt verksamhetsområde, men föreslås kunna utvecklas för bostäder och handel i kombination med befintliga verksamheter. Ny bebyggelse ska samordnas med befintliga verksamheter och bidra till en funktionsblandad stadsdel. Gestaltningen ska stärka kopplingen mellan gamla staden och omgivande bebyggelse längs med Malmgatan. Trafiklösningar ska utformas med hög tillgänglighet för gång- och cykeltrafik.

TB 04

Området kan utformas med bostadsbebyggelse samt skapa en kunskaps- och kulturpark med kontor och utveckling av områdets befintliga verksamheter. Ny bebyggelse ska ta hänsyn och ställning till den kulturhistoriska miljön och stadsbilden. Detaljplan för området är antagen, men har inte vunnit laga kraft.

TB 05

Ny bebyggelse är lämplig i två till fyra våningar. Småskalig bebyggelse ska bidra till variation och komplettera grannområdets karaktär. Gestaltningen ska beakta synligheten från väg 49 och bidra till en attraktiv stadsentré. Infart till området bör ske via Brunsbogatan och enskilda utfarter mot större vägar undviks. Inom området föreslås shared space-lösningar.

TB 06

Ny bebyggelse bör utformas med enplanshus i söder och byggnader i två till fyra våningar mot korsningen Brunsbogatan-Hagaborgsvägen. Gestaltningen ska knyta an till den befintliga kvartersstrukturen och inom området ska allén bevaras.

TB 07

Lämplig bebyggelse är en variation av småhus samt flerbostadshus i upp till fyra våningar. Ny bebyggelse ska anpassas till omgivande struktur och bidra till en tydlig stadsfront längs Hagaborgsvägen. Söder om Brunsbogatan kan även annan tätortsbebyggelse prövas. Stor vikt läggs vid gestaltning och grönstruktur och möjligheten att förstärka allén längs Hagaborgsvägen bör utredas. Placering av in- och utfarter ska studeras med särskild hänsyn till närliggande skola och gång- och cykelstråk.

TB 08

I området föreslås utveckling i form av flerbostadshus med möjlighet till mindre butiker och kiosker. Höjden på bebyggelsen föreslås utredas i planarbetet, utifrån planprogrammet som finns för området. Ny detaljplan bör utgå från planprogrammet samt möta behovet av fler bostäder i Skara samt trivsamma miljöer i staden. Detaljplan för området är påbörjad.

TB 09

Området är lämpligt för ett punkthus som harmoniserar med omgivningen men som också fungerar som ett väl avvägt landmärke. Färg, form och material på huset ska anknyta till närområdet. Gestaltning bör samordnas med TB 10. Påverkan på närliggande bostäder ska studeras i detaljplan. Området ska förstärka kopplingen mellan bostadsområdena och utformas så det samspelar med park, grönstråk och Drysan. Området nås via Ivar Widéensgatan.

TB 10

Platsen har potential att utvecklas med tätare bebyggelse som kan fungera som landmärke i stadsbilden, men inte påverka stadsbilden negativt. All användning inom ”tätort” anses lämplig. Ny bebyggelse kan utformas i fyra till fem våningar, vilket bidrar till variation och orienteringspunkt. Utformning ska samspela med TB 09 och gestaltningen utgå från omgivningens färger, material och gröna karaktär. Alléer längs gång- och cykelstråk ska bevaras och stärkas och befintliga träd och grönska ska inventeras. Fri passage mot Drysan ska säkerställas och ytor för rekreation ska vara tillgängliga för allmänheten. In- och utfart föreslås ske via Sven Hofsgatan och enskilda utfarter bör undvikas.

SO 01

Området bedöms kunna omvandlas till ett nytt område med bostäder, service, skola och vård. Omvandling ska se succesivt och samordnat över lång tid. Nya stadsdelar ska vävas ihop med befintlig struktur och utformas funktionsblandat. Ny bebyggelse bedöms lämplig i två till sex våningar, med högre byggnader i strategiska lägen. Bebyggelsen ska bidra till att stärka stadens entréer och karaktär av en sammanhållen stad. Utrymme för förskola och särskilt boende ska reserveras och behov av grundskola analyseras. Vid Skaraborgsgatan och andra huvudstråk bör verksamhetslokaler i bottenvåning möjliggöras. Gröna ytor bör tillföras och god tillgänglighet till rekreationsområden bör säkerställas. Bebyggelse med kulturhistoriska värden ska bevaras. Planprogram bör tas fram före detaljplanering och omvandling ska ske genom mindre detaljplaner.

SO 02

Området bedöms vara strategiskt beläget för ändamål såsom förskola, stadsnära rekreation eller andra samhällsnyttiga funktioner. Även bostäder skulle kunna vara lämpligt, men ska utredas. Angöring sker lämpligen via Smedtorpsgatan och gång- och cykelförbindelser till området bör förbättras.

SO 03

Området bedöms lämpligt för bostäder och annan lågintensiv bebyggelse såsom samlingslokal eller allmän service. Utformning kan ske i upp till fyra våningar och bör spegla angränsande bebyggelse karaktär. Det är även möjligt att området bevaras eller utvecklas vidare som rekreativ yta med odlingsmöjligheter. Den nya bebyggelsen ska bidra till en tydlig entré till staden utan att dominera stadsbilden och anpassas till lamellhusens skala och formspråk i angränsande bostadsområde. Värdefull vegetation och passage för allmänheten ska säkerställas. Vid påverkan på kolonilotterna ska kommunen tillhandahålla ersättningsytor. Området bör angöras via Valhallagatan.

SO 04

Området bedöms kunna omvandlas till ett nytt område med bostäder, service och samhällsfunktioner, samtidigt som delar av befintliga verksamheter kan bevaras. Omvandling ska se succesivt och samordnat över lång tid. Området ska vävas in i befintlig struktur och utformas funktionsblandat. Ny bebyggelse bedöms lämplig i två till sex våningar, med högre byggnader i strategiska lägen. Utrymme för förskola och särskilt boende ska reserveras och behov av grundskola analyseras. Vid Skaraborgsgatan och andra huvudstråk bör verksamhetslokaler i bottenvåning möjliggöras. Gröna ytor bör tillföras och god tillgänglighet till rekreationsområden bör säkerställas. Tegelbebyggelsen i nordväst, den höga silon i nordost och bebyggelse med kulturhistoriska värden ska bevaras. Planprogram bör tas fram före detaljplanering och omvandling ska ske genom mindre detaljplaner.

SO 05

Området föreslås huvudsakligen utvecklas för bostäder, men kan även rymma funktioner som stödjer ett hållbart och småskaligt landsbygdsboende. Bebyggelse bör främst bestå av småhus och mindre flerbostadshus, med inslag av förskola, kafé och annan mindre verksamhet. Bebyggelsen utformas förslagsvis som ekoby och framtida bebyggelse ska vävas in i skogen och anpassas till topografin, med öppna vattenstråk och naturmark. Byggnader uppförs i högst två våningar. Värdefull natur bör bevaras eller kompenseras och landskapsbilden bevaras. Gång- och cykelstråk ska ansluta till befintliga leder och stråk, gång- och cykeltrafik inom området ska separeras från biltrafik men shared space-lösningar är lämpliga inom bostadsområden. Planprogram bör tas fram före detaljplanering och området hanteras tillsammans med angränsande område.

SO 06

Området föreslås huvudsakligen utvecklas för bostäder, i form av småhus och mindre flerbostadshus, samt mindre verksamheter såsom förskola/skola, kafé och annan service. Bebyggelsen utformas förslagsvis som ekoby och framtida bebyggelse ska vävas in i skogen. Byggnader uppförs i högst två våningar. Värdefull natur bör bevaras eller kompenseras och landskapsbilden bevaras såväl som att gröna partier ska skapas. Gång - och cykeltrafik inom området ska separeras från biltrafik men shared space-lösningar är lämpliga inom bostadsområden. Planprogram och gestaltningsprogram bör tas fram före detaljplanering och området hanteras tillsammans med angränsande område.

Sammanfattning av riktlinjer för Skara

Sammanfattningar av relevanta riktlinjer för Skara i ÖP 2040.

  • Förtätning och komplettering inom befintlig struktur prioriteras, genom omvandling, påbyggnad eller användning av obebyggda ytor utan särskilda värden.
  • Planeringen ska bygga på hållbarhet, trygghet, jämlikhet och respekt för kulturmiljöer, där ny bebyggelse anpassas till historiska kvaliteter.
  • Blandad bebyggelse eftersträvas med aktiva bottenvåningar där det är lämpligt.
  • Högre byggnader kan tillåtas om de motiveras och inte påverkar stadens landmärken eller silhuett negativt.
  • Parker, grön- och gråstråk ska bevaras och utvecklas, med bostadsnära rekreation, lek och utevistelse.
  • Stadsrum ska kopplas samman, undvika folktomma ytor och gestaltas med fokus på estetik, funktion och positiva upplevelser för människor.
  • Stadskärnans kulturmiljövärden och historiska strukturer ska bevaras och förstärkas. Komplettering, förtätning och omvandling till bostäder kan ske om befintliga värden respekteras.
  • Ny bebyggelse ska främja hållbara livsstilar, nära service och kollektivtrafik, och större förändringar föregås av stadsbildsanalys eller kvalitetsprogram.
  • Domkyrkan dominerar stadsbilden, fungerar som orienteringspunkt och är en social mötesplats.
  • Vid planering inom sammanhängande bebyggelse är det särskilt viktigt att påverkan på landskapsbilden beaktas. Bostadsbebyggelse dominerar, normalt högst fyra våningar, med sammanhållen estetisk idé och egen identitet i nya områden.
  • Ny bebyggelse inom sammanhållen bebyggelse lokaliseras nära infrastruktur och kollektivtrafik, med hänsyn till topografi och historiska mönster.
  • Pågående markanvändning i det strategiska området tillåts tills kommunen prövat annan användning via planering. Kommunägd mark ska behållas, och kommunen kan köpa mark som är viktig för befolkningsmålet.
  • Ny bebyggelse i strategiska områden och förtätning ska ske med respekt för befintlig struktur, kulturmiljövärden och historiska stadskaraktärer.

Sammanfattning från tidigare dialoger i Skara

Här är en sammanfattning av de synpunkter som inkom under framtagandet av Översiktsplan 2040 och tätortsdialogerna.

Bostäder och bebyggelse

  • Oro för förtätning som påverkar ljusinsläpp, grönområden och boendemiljö (till exempel Planteringen, Tveta och Skaraberg).
  • Motstånd mot utbyggnad på jordbruksmark och i rekreationsområden.
  • Önskemål om bevarande av grönstråk inom tätorten.

Trafik, rörlighet och infrastruktur

  • Behov av säkra gång- och cykelvägar i ytterområden och kopplingar in mot centrum.
  • Oro för trafikökning vid nya bostadsområden.

Natur, rekreation och gröna miljöer

  • Motstånd mot exploatering av stadsnära natur (Furuskogen, Park– och skogsområden).
  • Stark prioritering av biologisk mångfald och skyddsvärda träd.

Service, samhällsfunktioner och trygghet

  • Enskilda handelsområden bör inte byggas ut ytterligare men närservice i bostadsområden är positivt.

Mötesplatser, fritid och sociala behov

  • Efterfrågan på utvecklade gröna mötesplatser och upprustning av allmänna ytor.

Näringsliv, arbetsplatser och turism

  • Oro för nära placering mellan bostäder och verksamheter.
  • Önskemål om god balans mellan industrins utveckling och boendemiljön.

Sammanfattning av industri- och verksamhetsområden i Skara

IV 02

Det planerade verksamhetsområdet väster om väg 184 vid Petersburg är cirka 75 ha och blir den största möjligheten för ny industri och verksamheter i Skara. Området nyttjar sitt strategiska läge mot Falköping och dryporten, men kräver god gestaltning då det påverkar infarten till Skara. Vid detaljplanering behöver kommunen utreda landskapsbild, strandskydd, buller, risker, dagvatten och översvämning. Området bedöms lämpligt för även tyngre verksamheter, förutsatt att skyddsavstånd och åtgärder säkerställs. Trafikanslutning sker via väg 184 och Simmatorpsgatan och måste analyseras vidare i samråd med Trafikverket.

Herrtorps Qvarn LIS-verksamheter - LIS 01

Herrtorps Qvarn utgör ett naturskönt område vid Flian där kvarnen, lägenhetshotell, restaurang och naturbaserade aktiviteter redan utgör en etablerad besöksverksamhet. LIS-området möjliggör utveckling av fler småskaliga verksamheter som stärker turismen och gör naturen mer tillgänglig. Ny bebyggelse ska anpassas till områdets karaktär och inte motverka strandskyddets syften. Då skalan är liten kan utveckling ofta ske utan detaljplan, men kräver strandskyddsdispens. Kommunen bedömer att verksamheter här utgör ett angeläget allmänt intresse och att intrånget i strandskyddet är begränsat.

Varnhem

Sammanfattning av utpekade bostadsområden

Karta över Varnhem och Ljungstorp

TB Varnhem 02

Området är utifrån dess läge lämpligt för högre bebyggelse. Lämplig markanvändning är bostadsändamål, men även mindre verksamheter eller annan näring, möjligtvis i kombination med bostäder. Om hållplatsen behöver flyttas ska den inte flyttas långt från dagens läge. Vid planläggning bör landskapsbildsanalys genomföras om bebyggelse högre än två våningar utreds. Detta särskilt i förhållande till Varnhems klosterkyrka och bilvägar såväl som pilgrims- och vandringsleder.

TB Varnhem 03

Området är lämpligt för bostadsbebyggelse. En anpassad utbyggnadstakt, olika upplåtelseformer och bebyggelsetyper förordas. Känslighet för Varnhems karaktär och kulturarv ska iakttagas. Utbyggnad av området avvaktar färdigställandet av den planerade ombyggnationen av väg 49. Detaljplan för området är påbörjad.

TB Varnhem 04

Ny bebyggelse utgörs lämpligen av småhusbebyggelse i en till två våningar som i storlek och placering liknar befintlig bebyggelse. Hus uppförs lämpligen med sadeltak. Vid gestaltning ska platsens relation till klosterkyrkan beaktas. Befintligt vägnät nyttjas för angöring av området.

TB Varnhem 06

Området utgörs lämpligen av småhusbebyggelse, men även mindre flerbostadshus och andra funktioner kan rymmas inom området. Området behåller struktur med bebyggelse och grönstruktur likt områdena österut och anpassas till befintlig bebyggelse. Vid gestaltning ska platsens relation till klosterkyrkan beaktas och vid förändrad markanvändning ska påverkan på friluftslivet och gång- och cykelväg mot Skara undersökas. Det ska fortsatt vara ett inslag att tryggt kunna ta sig gåendes och cyklandes. Behov av gröna mötesplatser finns. Vid detaljplanering ska landskapsbildsanalys genomföras. Gatuanslutning görs lämpligen från Axevallavägen, alternativt de mindre vägarna.

SB Ljungstorp 01

Området är lämpligt för småhus, i upp till två våningar, som anpassas till befintlig miljö. Området runt Tranum 16:3 kan utvecklas med egenständigt som utgår mer från topografi och natur. Ny bebyggelse ska i första hand placeras på lucktomter och icke-jordbruksmark. Runt bygdegården kan det utvecklas ett centralt bytorg. Vid ny bebyggelse ska särskild hänsyn till kultur- och naturvärden tas. Vid planläggning bör gestaltningsprogram tas fram.

Sammanfattning av riktlinjer för Varnhem

Sammanfattningar av relevanta riktlinjer för Varnhem i ÖP 2040.

  • Förtätning och komplettering i befintlig struktur prioriteras, t.ex. genom omvandling, påbyggnad eller användning av obebyggda ytor utan särskilda värden.
  • Planering ska bygga på hållbarhet, trygghet och jämlikhet samt spegla områdets karaktär och tid.
  • Medborgardialog ska prägla planeringsprocessen.
  • Planering och byggnation ska ta hänsyn till kulturhistoriska, gröna, gula och blå värden och inte försvåra rationellt jordbruk.
  • Handel och service välkomnas om de anpassas till tätortens skala.
  • Högre byggnader kan tillåtas med goda motiv och hänsyn till landskapsbilden.
  • Ny bebyggelse ska stödja hållbara livsstilar med närhet till service och hållbar transport.
  • Grönstruktur ska bevaras och utvecklas, med god tillgång till bostadsnära grönska för rekreation, lek och utevistelse.
  • God arkitektur och hög ambitionsnivå ska prägla all planering och bebyggelse.
  • Större nybyggnationer eller exploateringar ska föregås av kulturmiljöanalys eller kvalitetsprogram.
  • Planering av sammanhängande bebyggelse i Ljungstorp ska utgå från hållbarhet, trygghet och jämlikhet samt landskapsbilden och kultur- och naturvärden. Bostadsbebyggelse nära infrastruktur och kollektivtrafik dominerar. Grönska och anslutande historiska bebyggelsemönster är utgångspunkt vid ny exploatering.

Sammanfattning från tidigare dialoger i Varnhem

Här är en sammanfattning av de synpunkter som inkom under framtagandet av Översiktsplan 2040 och tätortsdialogerna.

Bostäder och bebyggelse

  • Motstånd mot större bostadsområden (TB Varnhem 01–03).
  • Bebyggelse bör inte ske på brukningsvärd jordbruksmark.
  • Höga hus och flerbostadshus upplevs som olämpliga för Varnhems karaktär.
  • Ljungstorp ska utvecklas som radby – inte tät “bykärna”.

Trafik, rörlighet och infrastruktur

  • Behov av bättre gång- och cykelstråk inom och mellan Varnhem-Ljungstorp.
  • Trafiksäkerhet längs vägstråk mot Varnhem och mot Ljungstorp lyfts som viktigt.

Natur, rekreation och gröna miljöer

  • Starkt värnande av känsliga landskap, sluttningar och hagmarker.
  • Rekreationsområden runt Maden och Billingen är mycket viktiga.
  • Oro för påverkan på kulturmiljö- och naturvärden.

Service, samhällsfunktioner och trygghet

  • Brist på lokal service och handel upplevs som en utmaning.
  • Trygghet kopplas till belysning och säkra gångstråk.

Mötesplatser, fritid och sociala behov

  • Stort behov av fler aktiviteter för ungdomar.
  • Önskemål om grillplatser, utegym, dansbana och fler utomhusmiljöer.

Näringsliv, arbetsplatser och turism

  • Turism ses som stor tillgång – men utveckling ska ske varsamt.
  • Önskemål om bättre skyltning, information och parkering vid besöksmål.

Sammanfattning av industri- och verksamhetsområden i Varnhem

Inga utpekade verksamheter eller LIS-områden.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar kl 08.00