Drönarfoto som visar en lastbil på en väg.

Skara kommun vill verka för en utbyggnad av publik laddning på kommunal mark och har identifierat 11 platser/områden lämpliga för publika laddstolpar. Lämna intresseanmälan senast 6 oktober 2025.

  • Vad det ska bli: Publika laddplatser på 11 områden
  • Intresseanmälan: Senast 6 oktober 2025.
  • Projektägare: Skara kommun

Projekttid

2025-08-28 - 2025-10-06

Nuläge

Skara kommun vill verka för en utbyggnad av publik laddning på kommunal mark. Med publik laddning menas: Laddplatser som är öppna för allmänheten till exempel på befintliga parkeringsplatser, i parkeringshus, vid köpcentrum, vid infartsparkeringar, resecentrum m.m.

Skara kommun har identifierat 11 platser/områden som lämpliga att sätta upp publika laddstolpar på och som kommunen har för avsikt att upplåta med avtal i form av ett nyttjanderättsavtal. Vilka områden som avses framgår nedan av kartan. Andra regler och förutsättningar för detta projekt finns också beskrivet nedan under avsnittet om laddplatsavtal.

Du som är intresserad av att etablera publika laddstolpar på de platser som kommunen har identifierat som lämpliga är välkommen att lämna in en intresseanmälan där du talar om vilket eller vilka områden du vill sätta upp publika laddstolpar. Intresseanmälan ska vara Skara kommun tillhanda senast 2025-10-06.

Om flera aktörer inkommer med intresseanmälan inom ett och samma område kommer den aktör som lämnat högst pris per plats/område normalt att antas. Nyttjanderätten kommer löpa på en period om 8 år med möjlighet till förlängning.

Syfte

Skara kommun vill verka för en utbyggnad av publik laddning på kommunal mark. Åtgärden är ett led i kommunens klimatlöften 2030.

Deltagande parter

Skara kommun. Intressenter för anläggande av laddplatser.

Projektlogg/tidplan

2025-08-28 Intresseanmälan öppen
2025-09-23 Sista dagen för frågor om nyttjanderätt av p-platser för laddstolpar
2025-10-06 Intresseanmälan stänger

Frågor och svar

Alla frågor rörande nyttjanderätt av p-platser för laddstolpar ska senast 2025-09-23 skickas till miljöstrateg Abbe Sahli.

Vad ska intresseanmälan innehålla?

  • Företagsform, säte och organisationsnummer, kontaktuppgifter (namn, telnr, E- post, postadress dit nyttjanderättsavtal ska skickas, namn på behörig firmatecknare som ska skriva under nyttjanderättsavtalet) och beskrivning av företaget med uppgifter om ansvarig kontaktperson.
  • Kopia av registreringsbevis från Bolagsverket som inte är äldre än tre månader vid inlämnandet.
  • Registerutdrag från Skatteverket som bevis att aktören är registrerad för F-skatt, moms och arbetsgivaravgift. Beviset/utdraget får inte vara äldre än sex månader vid inlämnandet.
  • Situationsplan där laddplatser, laddstolpar och elanslutning finns med.
  • Bud med årlig avgift för nyttjanderätten ni åtar er att betala per laddplats och per område.
  • Genomförandebeskrivning med tidplan som kortfattat redovisar hur aktören tänker sig bedriva arbetet med projektet.
  • Minst ett angivet referensprojekt inklusive kontaktuppgifter till referenspersoner.
  • Förslaget ska lämnas in i pdf-format. Märk intresseanmälan med KS 2025/158.

Kommunen kan komma att efterfråga kompletterande uppgifter om vi bedömer att det behövs för att kunna bedöma inlämnat förslag.

Vad ska redovisas i kartunderlaget som vi skickar in med intresseanmälan?

Följande ska redovisas skalenligt i kartunderlaget

  • Laddarnas placering
  • Avstånd mellan laddarna
  • Hur laddstolparna är tänkta att placeras i förhållande till parkerat fordon

Redovisningen ska också omfattas av hur framkomlighet säkerställs så att driftfordon kan komma fram, att laddstolpen placeras minst 2,5 meter från träd/trädgrop om inte undantag finns och att laddstolpen ska kunna betjäna två fordon samtidigt och placeras mellan två parkeringsplatser för att minimera antalet laddstolpar.

Vilka regler gäller vid utformning av publika laddstationer?

Anvisning för utformning av publika laddstationer

Uttag

De laddstolpar som ger normalladdning ska vara utrustade med minst två uttag om vardera minst 11 kw per uttag för att möjliggöra användning för bilisten med medhavd kabel Typ 2. Varje laddstolpe ska kunna betjäna minst två bilar samtidigt.

Laddplats

Med laddplats menas en parkeringsplats med laddningsmöjlighet.

Påkörningsskydd

Utgångspunkten är att intrånget på kommunens mark ska vara så litet som möjligt för att underlätta framkomlighet och drift. Laddstationerna får dock vid behov utrustas med pollare eller stopplanka mellan parkeringsyta och laddare för att reducera risken för påkörning. Påkörningsskydd av gummi som monteras direkt i parkeringsytan får inte användas. Lösning av påkörningsskydd ska godkännas av kommunen.

Utformning

Det ska tydligt framgå på laddstationerna att kunden ska vända sig till ansvarig anläggare vid frågor om laddstolparnas funktion eller felanmälan.

Ljussättning

Laddstationer får vara utrustade med belysning, alternativt belysas. Syftet med belysningen kan vara att underlätta för den som laddar samt minska risken för påkörning och ökad trygghet. Belysningen ska vara utformad så att den inte bländar.

Betalning

De laddare som uppförs ska vara öppna för alla. Det ska gå att ladda utan att skaffa abonnemang hos en särskild leverantör och det ska gå att ladda direkt med RFID utan någon app/konto/abonnemang.

Övrig utformningsfråga

Utformningar som inte täcks in av dessa riktlinjer ska godkännas av kommunen.

Vad innehåller laddplatsavtalet?

Nyttjanderättsavtalet (laddplatsavtalet) utformas så här:

1. Ändamål

Avtal om nyttjande av mark för uppförande och nyttjande av X laddstolpsplatser för publik laddning samt utrymme för tillhörande elkabel i mark och utrymme för påkörningsskydd, nedan kallat anläggningarna, intill parkeringsplatser på FASTIGHET/YTA/GATA, enligt kartbilaga 1. Syftet med nyttjanderätten är publik laddning varför allmänhetens tillträde inte får begränsas inom området för nyttjanderätten.

Kommunen medger nyttjanderättshavaren rätt att anlägga, bibehålla och nyttja anläggningarna under förutsättning att nedan angivna villkor, samt villkoren i anvisningarna mellan nyttjanderättshavaren och kommunen följs, se bilaga 2.

Nyttjanderättshavarens rätt enligt detta avtal utgör inget hinder för kommunen eller annan anläggningsägare att disponera marken eller utföra arbete i eller på marken.

Nyttjanderättshavaren ska utföra erforderliga skyddsanordningar före arbetets igångsättande.

Innan påbörjat arbete och uppförande av laddningsstolpar ska nyttjanderättshavaren redovisa en tidplan som kommunen ska godkänna skriftligen. Nyttjanderättshavaren ska ansöka om grävtillstånd och andra erforderliga lov och tillstånd före arbetets igångsättande.

2. Nyttjanderättshavarens skyldigheter

Nyttjanderättshavaren är skyldig att färdigställa anläggningarna inom tolv månader från undertecknande av detta avtal.

Nyttjanderättshavaren ska efter färdigställande kalla kommunen till besiktning av anläggningarna. Innan besiktningen ska uppgifter om anläggningarna, dimensioner, kapacitet, relationsritningar och inmätningar enligt kommunens krav överlämnas.

Nyttjanderättshavaren förbinder sig också att snarast avhjälpa fel och brister som påpekats av kommunen med anledning av placering, samt återställning av mark och dylikt.

Sättningar och andra fel och brister som visar sig inom två år efter det att marken blivit iordningställd ska också åtgärdas och bekostas av nyttjanderättshavaren. Dessa arbeten ska utföras inom skälig tid bestämd av kommunen.

Nyttjanderättshavaren ansvarar och bekostar elanslutningen och laddningsstationen samt nätanslutningsavgiften.

Nyttjanderättshavaren ansvarar för att ett el-abonnemang mot nätägaren upprätthålls för att laddningsstationen ska kunna förses med el.

Samtliga kostnader för anläggande och drift samt skyltning av laddstolparna bekostas av nyttjanderättshavaren.

3. Kommunens skyldigheter

Kommunen ansvarar för och bekostar att samhällstjänster såsom sopning, snöröjning, parkeringsövervakning och skyltning av de offentliga parkeringsplatserna utförs med samma standard som övriga parkeringsplatser i kommunen.

Kommunen ansvarar för att de offentliga parkeringsplatserna, som laddstolparna är avsedda för enligt detta avtal har giltiga lokala trafikföreskrifter.

Kommunen ansvarar för att dess personal eller underleverantörer som utför gatuarbete, städning, parkeringsövervakning med mera är informerade om de regler och förordningar som är relevanta för laddstationer och tillhörande parkeringsplatser.

4. Utformningen av laddstationer

Utformningen av laddstationerna ska följa anvisningarna i bilaga 2. Frågor om utformning som inte täcks in av anvisningarna ska godkännas av kommunen innan de får genomföras.

5. Drift av laddningsstationerna

Laddstationerna ska vara i drift och möjliga att använda för laddning under minst 90 % av tiden (beräknat på genomsnittlig drifttid under ett kvartal), exklusive planerat underhåll eller liknande åtgärder. Om detta inte uppfylls och beror på nyttjanderättshavaren har kommunen rätt att upphäva avtalet. Nyttjanderättshavaren ska dock ha möjlighet att först vidta rättelse efter tillsägelse, inom 60 dagar. Om rättelse vidtas, vilken möjliggör efterlevande av ovan, ska detta anses vara tillräckligt.

6. Flytt av anläggning

Vid flytt av anläggningar som kommunen påfordrar innan avtalstiden gått ut förbinder sig kommunen att, efter samråd med nyttjanderättshavaren, erbjuda en alternativ plats för anläggningarna eller rimlig ekonomisk kompensation. Detta gäller dock inte i det fall då paragraf 5 inte har uppfyllts.

7. Skada

Kommunen ska ersätta nyttjanderättshavaren för skada på anläggningarna endast i den mån skadan visas ha sin grund i vårdslöshet av kommunen eller dess underleverantörer på uppdrag av kommunen.

Nyttjanderättshavaren friskriver kommunen från allt ansvar för skador, driftstörningar och annat som kan uppstå på grund av till exempel markens beskaffenhet, grundvattenförändringar, allmänhetens utnyttjande av markområdet samt verksamhet som kan bedrivas i området av kommunen.

Nyttjanderättshavaren ska gentemot kommunen samt tredje man ansvara för all direkt skada som kan uppkomma till följd av anläggningarnas utförande, bibehållande, nyttjande eller borttagande.

8. Avgift till kommunen samt nyttjanderättshavarens rätt att ta betalt vid laddningsstationen

Nyttjanderättshavaren ska för sin rätt enligt detta avtal till kommunen erlägga en årlig nyttjanderättsavgift i enlighet med den avgift som nyttjanderättshavaren presenterade i sin intresseanmälan till kommunen. Nyttjanderättshavaren har rätt att ta betalt av slutanvändaren för utnyttjande av laddstationen, på samma sätt som övriga laddstationer i dess nätverk.

9. Avtalets upphörande

Vid upphörande av nyttjanderätten ska nyttjanderättshavaren bortföra anläggningar och återställa området till godtagbart skick. Detta avtal är inte förenat med något besittningsskydd varför nyttjanderättshavaren således inte heller äger rätt till ersättning vid nyttjanderättens upphörande. Nyttjanderättshavaren ska dock vid nyttjanderättens upphörande erbjuda kommunen inlösen av anläggningarna. Kommunen är dock inte skyldig att lösa in anläggningarna vid avtalets upphörande.

10. Överlåtelse

Nyttjanderättshavarens rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal får inte överlåtas till ny aktör utan kommunens skriftliga godkännande.

11. Avtalstid

Detta avtal gäller i 8 år fr.o.m. År-mån-dag t o m År-mån-dag. Uppsägning av avtalet ska ske senast ett (1) år innan avtalstidens utgång. I annat fall förlängs avtalet med fem (5) år i sänder med samma uppsägningstid.

Vilka anvisningar gäller vid grävning?

För anvisningar vid grävning – se mer information på vår hemsida:

Regler och anvisningar för schaktning, återfyllnads- och återställningsarbeten i allmän platsmark

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Öppet Stänger kl. 16.00