Artikeln publicerades 24 juni 2026

Samverkan har stärkt tryggheten i Axvall

Situationen i Axvall har förbättrats under våren. Polisens riktade insatser, tillsammans med ett nära samarbete mellan näringsidkare, fastighetsägare, kommunen och polisen, har bidragit till minskad brottslighet och ökad trygghet i området.

Vid ett uppföljande möte med näringsidkare den 9 juni var bilden samstämmig. Flera aktörer beskriver att det är lugnare än tidigare, med färre stölder, mindre störningar och en ökad känsla av trygghet.

– Det är glädjande att se att de gemensamma insatserna har gett resultat. Samverkan och dialog mellan olika aktörer har varit avgörande för den positiva utvecklingen, säger Gustaf Granlund trygghetssamordnare i Skara kommun.

Polisen ser också tydliga effekter av arbetet.

– Vi kan se en minskning av antalet anmälda brott efter vårens insats. Samtidigt vet vi att långsiktighet är viktigt. Fortsatt dialog och att händelser anmäls är avgörande för att vi ska kunna behålla den positiva utvecklingen, säger Henrik Berg, kommunpolis i Skara.

Under våren har kommunen bland annat genomfört trygghetsvandringar, påbörjat flera trygghetsskapande åtgärder i den fysiska miljön och stärkt samverkan med polis och socialtjänst.

Även om situationen bedöms vara betydligt bättre än tidigare finns en gemensam uppfattning om att arbetet behöver fortsätta.

– Just nu är vi inte i något akut läge, men trygghet skapas genom uthållighet. Vi behöver fortsätta samarbeta och vara uppmärksamma för att förebygga att problemen återkommer, säger Gustaf.

Arbetet med trygghet och brottsförebyggande insatser i Axvall fortsätter under året. Ett nytt möte med näringsidkare planeras efter sommaren i samband med höstens medborgardialog för att följa utvecklingen och diskutera det fortsatta arbetet.