Artikeln publicerades 23 juni 2025
Flexibel arbetstid i förskolan – hur upplevs det?

Under hösten 2024 infördes flexibel arbetstid även kallad flex inom förskoleverksamheten i Skara kommun. Nu visar den första uppföljningen att införandet har gått smidigt och att många medarbetare upplever positiva effekter men det behövs mer tid för att lära sig det nya systemet.
– Vi ser att många uppskattar möjligheten att kunna påverka sin arbetstid, få bättre koll på sin planering och att all arbetad tid synliggörs. Det ger både ökad flexibilitet och en god arbetsmiljö för våra medarbetare, säger avdelningschef Sofia Pettersson.
Medarbetarnas genomsnittliga upplevelse av hur flextiden fungerar i vardagen får fyra av fem möjliga. Flera lyfter fram flexibiliteten, att det blivit enklare att anpassa arbetstiden till privatlivet, att styra sin egen planering och få en bättre koll på sin totala arbetstid.
Samtidigt är vi fortfarande i ett lärande. Det finns också en upplevelse att flextiden inte gör någon skillnad, att det är svårt att få ut flextid och komma ihåg att stämpla in och ut. Därför finns ett behov av fortsatt dialog om hur flextiden bäst kan användas utifrån lokala förutsättningar.
De fackliga organisationerna Sveriges Lärare och Kommunal är positiva till flextidsmodellen, men betonar vikten av att låta arbetssättet få mogna.
– Vi måste ge det tid. Det tar alltid ett tag att lära sig ett nytt system. Det viktiga nu är att vi använder de verktyg vi har, ställer frågor och fortsätter samtalen på arbetsplatserna, säger Mari Velander från Sveriges Lärare och Angela Skoglund från Kommunal instämmer.
Även Sofia Pettersson poängterar vikten av fortsatt arbete på enheten.
– Varje arbetsplats behöver prata ihop sig för att få en samsyn kring flextiden och med avtalet som grund skapa rutiner och gemensamma arbetssätt på sin förskola.
En ny utvärdering kommer att göras i höst, ungefär ett år efter införandet. Fram till dess följs utvecklingen kontinuerligt och erfarenheter fortsätter samlas in från verksamheterna.