Här finns två små hus att krypa in i, båda har speglar men den ena har ett rör med bubblande vatten och den andra har lysande färger. Ett kryp in för möjlighet till ro bort från yttre stimuli.

Bok som visar bild och teckenstöd

Här finns olika former av bild- och teckenstöd som förstärkning till ord och lek.

Mjuk plats att samlas, mysa, sitta och läsa i.

Mys och läshörna

Bollfåtöljer som ger punktvis tryck från stolens flexibla plastbollar, stimulerar såväl beröringssinnet en lugnande inverkan som ökar välbefinnandet.

Bollfåtöljer som ger punktvis tryck från stolens flexibla plastbollar, stimulerar såväl beröringssinnet en lugnande inverkan som ökar välbefinnandet.

Här hänger färgglada påsar färdiga med material till sånger och ramsor

Här hänger färgglada påsar färdiga med material till sånger och ramsor

< >


Kommunen satsar på språkutveckling i förskolan

Förskolorna i Skara kommun lägger stor fokus på insatser som stimulerar och stödjer barnens lust till att utveckla språket. Idag står ett helt nytt språk- och sinnesrum redo fyllt med inspirerande material som ska hjälpa kommunens förskolor att utveckla språkinsatserna än mer.

Det nya språk- och sinnesrummet är uppbyggd med olika sorters miljöer där man kan leka, känna och lära saker med hjälp av sina sinnen. Innehållet kommer från beprövade metoder kring språkstimulerande miljöer och strategier som bildstöd, högläsning, återkommande lekar och ramsor som utvecklar barnen språk och ordförståelse.

- Förskolan har en betydande roll i barnens språkutveckling. Därför vill vi skapa goda förutsättningar för barnen i våra verksamheter. Det gör vi genom att stötta våra pedagoger med nya strategier och skapa utvecklande lärmiljöer i våra verksamheter, berättar en av initiativtagarna och specialpedagogen, Karin Badh Magnusson.

Det nya språk- och sinnesrummet finns i en av förskolan Källebodas lokaler och kommer främst att fungera som en inspirationsplats för pedagogerna.

- Vi har skapat en mötesplats för pedagogerna där de kan få ta del av beprövad forskning och få inspiration till nya miljöer i verksamheterna. Här kan man både få med sig idéer till lärandeprocessen men också förslag till olika möbler och leksaker som skapar olika positiva förutsättningar till inlärning fortsätter Karin.

Kryp in med vatten

Kryp in med vatten

I det nya rummet finns bland annat två små mysiga krypin. I den ena kan barnen krypa in och lägga sig och titta på bubblande blått vatten. I den andra finns röda lysande trådar och lysande färgkuber. Båda två har en lugnade effekt och hjälper barnen att komma till ro, något som kan vara en betydelsefull förutsättning för ökad inlärning. Andra miljöer i rummet har bland annat genomtänkta leksaker som tillsammans med bild- och teckenstöd som kan stärka ordförståelsen.

Ett kryp in med lugnade lysande kuber i olika färger, speglar och lampa

Ett kryp in men lugnade färger

- Det finns också möjligheter att ta med sig barnen hit för att testa de olika stationerna. Samtidigt kan det vara svårt av logistiska skäl för alla verksamheter att komma hit. Därför fokuserar vi till en början på att få hit våra pedagoger så att de kan samla på sig inspiration, säger Christina Knutsson, specialpedagog i Skara kommun.

 Med hjälp av statligt bidrag har språk- och sinnesrummet blivit möjligt. Satsningen på språkutveckling inom förskolan har pågått sedan 2019 i Skara. Det nya rummet är en satsning för att ta ännu ett steg i arbetet med språkutveckling.

Målet är att kunna hjälpa barnen med språket tidigt och ge goda förutsättningar inför skolgången.

Kontakt:

Specialpedagoger inom förskolan

Karin Magnusson Badh
Karin.BadhMagnusson@edu.skara.se

Christina Knutsson
Christina.Knutsson@edu.skara.se

Denna sida uppdaterades