Från vänster: Peter Svensson, Susanne Karlsson, Anna-Lena Bonander, Ulrika Lann, Anders Magnusson, Marita Winkvist, Daniel Staaf, Göran Larsson. Längst fram: Yvonne Löv. Några av deltagarna saknas på bilden.


< >

2019-11-29

Vintercyklist – andra säsongen

Den första gruppen vintercyklister gick i mål i april i år. Nu väntar en ny grupp ivrigt på att ge sig ut på vägarna. Det är ingen tävling, men vinsterna är många.

Balans i vardagen

Fördelen med att cykla på vintern är många, det är deltagarna i Vintercyklist överens om. Frisk luft, bra och regelbunden motion, det kan spara tid och ekonomi och samtidigt kan det kännas bra i klimatsamvetet.

Skara deltog i regionens Vintercyklistprojekt för första gången säsongen 2018-2019. I regionens sammanställning av de deltagande kommunerna ligger Skara mycket väl till. Cyklisterna i Skara var de som har cyklat flest antal dagar och låg även bra till på antalet cyklade kilometer. Detta gläder förstås kommunutvecklaren Malin Tell som driver projektet lokalt.

- Det är ett givande projekt med väldigt engagerade och drivna deltagare, konstaterar Malin Tell.

Nu är det alltså dags för en ny grupp cyklister att dra på västarna, hjälmarna och få på vinterdäcken. Vintercyklisterna har åtagit sig att cykla till jobbet tre dagar i veckan under december till mars och sedan rapportera in sina upplevelser till kommunen.

På uppstartsträffen i november träffades årets vintercyklister för att utbyta tankar och förväntningar inför det stundande projektet. Många är redan övertygade cyklister, men ibland kan det behövas en liten push framåt.

- Vinterdäck är något jag länge har tänkt att fixa, men nu blir det äntligen av, säger Daniel Staaf från Skara.

Typen av cyklar i gruppen varierar, men att elcykeln har slagit igenom är uppenbart. Projektet är inte en motionstest utan snarare ett vägval där det kan krävas lite vilja för att förändra sin vardag. Konditionen får man på köpet.

Malin Tell

- Det är kul med så många engagerade cyklister, på många olika vägar, även över berget till Skövde, säger Malin Tell.

Resvägarna är många men målet är ett

Deltagarna har i förväg redovisat vilka vägar de har tänkt att cykla och det har också varit ett av kriterierna vid urvalet av deltagare. Kommunen hoppas på att få input på vinterväghållning och upplevelsen av att cykla på vintern i olika delar av kommunen. De flesta cyklar till jobb inne i Skara men i år är det även två som cyklar till jobb i Skövde.

- Det tar 40 sekunder ner för Våmbbacken och man slipper köerna. Totalt tar det mig 32 minuter att cykla, det är nästan snabbare än att pendla med buss. Det är också ett skönt sätt att koppla av efter jobbet. Den enda gången det kan ta emot att cykla är om det ösregnar precis när man ger sig ut, säger Anders Magnusson från Varnhem.

Yvonne Löv jobbar också i Skövde, men pendlar med buss från Skara. För henne gäller det i stället att kombinera cykel med buss. Detta är något vi gärna vill uppmuntra eftersom Skara har en stor in- och utpendling. Om fler väljer cykel och buss framför egen bil minskar belastningen på parkeringsplatser både här och i angränsande kommuner.

Resvägarna i gruppen är många och synliggörs på en stor karta, som snabbt fylls med destinationer. Det övergripande målet med projektet är ändra sina resvanor. På det sättet är vintercyklisterna också föredömen för andra.

- Jag har redan börjat pusha för vintercykling på jobbet, säger Susann Karlsson från Skara.

Helena Långström Schön
Kommunikatör

 

karta över resvägar i Vintercyklist
Kommentarer
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar




Denna sida uppdaterades 2019-11-29

Dela: