< >


Elevinflytande och lek ökar trivseln på Källeskolan

Glada skratt och tjatter hörs när ett barn svingar sig över en matta, i en lång rad köar barn som väntar på att få börja en hinderbana och i en annan del av salen ska barnen kasta boll i en basketkorg. En tjej i orangeväst med trycket TL på ryggen hjälper till att hämta bollen som rullar iväg.

Detta är vad man möts av en regnig fredag i maj på Källeskolans gympasal. Det är rasten före lunch och barnen kan vara med på trivsellekar. I vanliga fall brukar lekarna genomföras utomhus men den plötsliga regnskuren som blandats med hagel, gjorde att aktiviteten snabbt flyttades inomhus. Det är en omtyckt organiserad rastaktivitet som planeras och genomförs av så kallade trivselledare – ”TL”.

- Det är stor skillnad på rasterna sedan vi började med TL-aktiviteter. Gemenskapen blir större när vi samlas och leker ihop säger Zuher Mamo trivselledare i årskurs 4.

Trivselledare gör skillnad

Källeskolan har sedan i höstas införde trivselledare på skolan. Trivselprogrammet, används på flera skolor i Sverige, Norge och Island för att skapa bättre samhållning, mer rörelse och trivsel på skolan. Eleverna utbildas i rollen som trivselledare, de får lära sig hur de ska leda en lek och fokus läggs på värderingar som inkludering, vänlighet och respekt. Trivselledarna har sedan ansvaret tillsammans med lärare för att sätta igång och skapa aktivitet på rasten. På rastaktiviteten har de västar för att kännas igen. Barnen tycker om att få ta ansvar, hjälpa varandra och vara med och planera aktiviteter.

- Det är kul att vara med och göra skillnad. Men också kul att få vara med och planera roliga saker, säger Ayshenur Abdulwahid elevrådsrepresentant och före detta trivselledare i årskurs 5.

Barnen får vara trivselledare i ett halvår, sen nomineras nya kamrater av klassen som då får gå kursen som krävs.

- Vi ser redan ett positivt resultat av trivselaktiviteterna. Barnen aktiverar sig verkligen och har roligt tillsammans, säger Madeleine Nilsson, förstelärare på Källeskolan.

Trivselledare på Källeskolan

Källevirare och elevrådsrepresentanterna årskurs 5, från vänster Naomi Bruk, Senadin Dzanic, Benjamin Crnkic och Ayshenur Abdulwahid.

Vi-känsla på skolan

Källeskolan jobbar aktivt med att få en bra skolmiljö, trivsellekar är en den senaste aktiviteten som skolan har infört. Men redan några år tillbaka började skolan med ”Källeviraster” som är ett koncept som ska öka vi-känslan på skolan. Det är också organiserade rastaktiviteter, då är alla årskullar ute samtidigt och leker olika lekar. Varje årskurs har planerat varsin aktivitet men barnen kan fritt välja vilken som de vill vara med i och det är fritt att byta mellan grupperna. Skolan lägger stor vikt på att inkludera eleverna i skolgången. Elevrådet har en viktig roll i skolan och Källeviraster är en del som elevrådsrepresentanter planerar och genomför.

- Vi försöker göra lekar som många gillar, då blir det att vi leker mer tillsammans med barn från andra klasser och ser vi att någon sitter ensam, frågar vi om de inte ska vara med, säger Senadin Dzanic, elevrådsrepresentant årskurs 5.

På skolan ser man tydligt hur både trivselledare och Källeviraster påverkar stämningen på skolan. Barnen rör sig mer, barnen blandar sig mer mellan årsgrupperna och hittar nya kompisar, få med de som sitter själva, peppar varandra att vara med. 

- Källeviraster har vi ofta på en måndag då det kan kännas trögt att komma igång. När barnen kommer in efter rasten är de både gladare och det blir lugnare i klassrummet, berättar Madeleine Nilsson, förstelärare på Källskolan. 

Det går inte att ta miste på att barnen har roligt på sina planerade raster. Glädjen hörs lång väg och barnen har svårt att slita sig ifrån aktiviteten när det är dags att bryta för lunch och lektion.

Denna sida uppdaterades